Applied critical leadership through latino/a lenses: an alternative approach to educational leadership
2014; Autonomous University of Madrid; Volume: 3; Issue: 2 Linguagem: Espanhol
ISSN
2254-3139
AutoresLorri J. Santamaría, Andrés P. Santamaría, Lincoln I. Dam,
Tópico(s)Parental Involvement in Education
ResumoThe aims and objectives of this research were to investigate and better understand ways in which race and gender play out as differences of significant consequence in applied leadership practice. Utilizing qualitative case study methodology coupled with counter-story, a critical race theory approach, the authors analyze data on two Mexican descent educational leaders in the US: one Latino K-6 principal and one Chicana university Dean. Findings indicate evidence supporting positive identity leadership traits as practiced through raced and gender lenses, resulting in effective socially just and equitable leadership outcomes for the participants in the study. These findings are new and particularly relevant as demographic shifts in the US and the world include high numbers of Latino/a and Mexican descent individuals. The strategies employed by participants suggest subaltern ways of educational leadership not previously considered in research and literature. The authors discuss evidence of characteristics supporting applied critical leadership (ACL), an emerging leadership theory, in the leadership practices of the participants. Finally, mainstream implications and guidelines are provided for application in multiple educational leadership contexts. Keywords : Educational leadership, Culturally responsive leadership, Latino/a school leadership, Applied critical leadership. El proposito y objetivos de esta investigacion fueron investigar y comprender mejor las formas en las que la raza y el genero generan importantes consecuencias en la practica del liderazgo aplicado. Se realiza un estudio de caso cualitativo con contra-historia con un enfoque teorico-critico sobre raza,. Los autores analizan datos sobre dos lideres educativos de ascendencia mexicana en los EE.UU.: uno director de una escuela K-6 latina y el otro, director de una universidad chicana. Los hallazgos evidencian rasgos de identidad positiva de los lideres que permite la puesta en practica de un liderazgo equitativo y socialmente justo entre los participantes del estudio. Estos hallazgos son novedosos y especialmente relevantes en EEUU y en el resto de paises donde viven un alto numero de descendientes de latinos y mexicanos. Las estrategias empleadas por los participantes sugieren alternar formas de liderazgo no consideradas ni en la investigacion ni en la literatura. Los autores discuten las evidencias encontradas que definen la teoria emergente del liderazgo critico aplicado (ACL). Por ultimo, se aportan directrices para su aplicacion en diferentes contextos. Descriptores : Liderazgo educativo, Liderazgo culturalmente sensible, Liderazgo de escuela latina, Liderazgo critico aplicado. A finalidade e objetivos desta pesquisa foram investigar e entender melhor as maneiras em que raca e genero tem implicacoes importantes para a pratica da lideranca aplicada. Foi feito um estudo de caso qualitativo com contra-historia e com uma abordagem teorica e critica a raca e genero. Os autores analisaram dados de dois lideres educacionais de ascendencia mexicana em EUA: um director de um K-6 escola latina e no outro, diretor do faculdade chicana. Os resultados mostram tracos de identidade positiva de lideres, que permite a implementacao de uma lideranca justa e socialmente justa entre os participantes do estudo. Estes resultados sao novos e particularmente relevante em os EUA e outros paises onde vivem um elevado numero de descendentes de latinos e mexicanos. As estrategias empregadas pelos participantes sugerem formas alternativas de lideranca nao considerado ou pesquisa ou literatura. Os autores discutem as evidencias encontradas que definem a teoria emergente de lideranca critica aplicada (ACL). Finalmente, orientacoes para a aplicacao em diferentes contextos sao fornecidos. Palavras-chave: Lideranca educacional, Lideranca culturalmente sensiveis, Lideranca da escola latina, Lideranca critica aplicada
Referência(s)