Artigo Revisado por pares

Turismo e gastronomia: a valorizaçao do património gastronómico na regiao do Algarve

2010; University of the Algarve - ESGHT - CIEO; Issue: 6 Linguagem: Português

ISSN

2182-8466

Autores

Cláudia Henriques, Maria João Custódio,

Tópico(s)

Food, Nutrition, and Cultural Practices

Resumo

EnglishGastronomy can be an important local, regional and country tourist and cultural attraction. Portugal is recognized as one of the best food and wine destinations in Europe and the �Gastronomy and Wines� product is identifi ed as representing untapped potential for tourism by the National Strategic Plan of Tourism for Portugal (2006-2015) In Algarve, this product is regarded as a secondary motivation for almost all strategic products for the region. In this context, and recognizing the importance of gastronomy, this paper aims to present a project developed by the School of Management, Hospitality and Tourism of Algarve University in 2008/2009 and 2009/2010. The project looks to understand the value of traditional gastronomy as intangible heritage through restaurants located in regional marinas and recreational ports. A menu�s analysis and a set of interviews was carried out on restauranteurs. portuguesA Gastronomia constitui-se como importante atractivo turistico-cultural de um local, regiao ou pais. Portugal esta identifi cado como um dos melhores destinos de Gastronomia e Vinhos da Europa e no seu Plano Estrategico Nacional de Turismo (2006- 2015) �Gastronomia e Vinhos� e considerado um produto turistico a valorizar. No caso da regiao do Algarve, este produto e identifi cado como motivacao secundaria para quase todos os outros produtos estrategicos da regiao. Neste contexto, e sob o reconhecimento da importância do produto gastronomico, o presente artigo visa apresentar um projecto de investigacao levado a cabo na Escola Superior de Gestao, Hotelaria e Turismo da Universidade do Algarve, durante dois anos lectivos � 2008/2009 e 2009/2010. Este estudo procurou averiguar a valorizacao da gastronomia tradicional, enquanto patrimonio intangivel com valencias turisticas, por parte das empresas de restauracao localizadas em marinas e portos de recreio da regiao. Com tal intento assentou na analise de ementas e num inquerito por entrevista levado a cabo aos gestores/proprietarios de restaurantes.

Referência(s)