Arqueozoologia cultural: o aerofone de Conímbriga
2004; Volume: 7; Issue: 2 Linguagem: Catalão
ISSN
0874-2782
AutoresCarlos Pimenta, Marta Moreno García,
Tópico(s)Pleistocene-Era Hominins and Archaeology
ResumoEnglishMany worked bone objects from archaeological sites exhibited or stored in museums lack anatomical and taxonomical identification. This was not the case for the Conimbriga Roman wind musical instrument identified as probably belonging to the tibia of a long-legged (Pessoa et al., 2000, p. 24). Here we suggest that it was misidentified. It is made from a bird ulna, one of the bones that constitute the wing. The two most likely species are: Griffon Vulture (Gyps fulvus) and Black Vulture (Aegypius monachus). Differences in the location of the nutrient foramen in the diaphysis of the ulna in these species allow us to suggest that the Conimbriga aerophone was made from a Griffon ulna. In the Iberian Peninsula, there is a long tradition of using bird ulnae to make wind instruments which survives to the present day. It may be related to the survival of these birds of prey in Southern Europe. The excellent state of preservation of this instrument makes it unique and we suggest that it could form the basis for further research on Roman music. portuguesMuitos dos objectos em osso trabalhados, expostos ou depositados em coleccoes museologicas, carecem de identificacao osteologica e taxonomica. Este nao seria o caso do aerofone romano de Conimbriga, identificado como muito possivelmente pertencente a uma tibia de uma ave pernalta (Pessoa et al, 2000, p.24). O presente trabalho vem contrariar aquela identificacao. Trata-se de um osso da asa - a ulna, pertencente a uma ave com outras caracteristicas. Foram colocadas duas hipoteses: Grifo ou Abutre-preto. Explorando um pormenor osteologico - o posicionamento do foramen nutricional na diafise daquele osso, foi possivel diferencia- las, ficando evidenciada a sua atribuicao a Grifo (Gyps fulvus). A ocorrencia de uma serie de aerofones, manufacturados sobre o mesmo tipo de suporte em outros periodos historicos da Peninsula Iberica chega a actualidade, evidenciando a continuidade de uma pratica cultural relacionada com a existencia de populacoes daquelas aves necrofagas no Sul da Europa. Por outro lado, o bom estado de conservacao deste aerofone constitui um exemplo raro, que outras areas de pesquisa poderao explorar, ampliando com o seu contributo o conhecimento dos instrumentos musicais de sopro do Periodo Romano.
Referência(s)