Artigo Revisado por pares

COMUNICAÇÃO EMPRESARIAL E SUSTENTABILIDADE: ESTUDO DE CASO DO RELATÓRIO 2010 DA BRITISH PETROLEUM

2012; Universidad de Los Hemisferios; Volume: 17; Issue: 79 Linguagem: Inglês

ISSN

1605-4806

Autores

Luiz Antônio Gaulia, Leonel Azevedo de Aguiar,

Tópico(s)

Business and Management Studies

Resumo

EnglishSustainability is a complex concept, still full of questions, which will necessarily require a greater dialogue between different social actors for it achievement. From this perspective, this work aims to broaden the discussions on the communicators for a society, considering characteristics and skills for application of concepts related to the sustainability and about how the communication should reflect in corporate discourse. This study was performed from the statement analysis of an oil and gas global company, describing its sustainable management after an environmental accident, which occurred in 2010. This statement reinforces the building of an image of new certainties, continuity of the oil exploration, rebuilding of credibility and confidence in the company maintaining the logic and view of traditional world of business. However, there is incoherence between discourse and practice of the sustainability. The communication for the sustainability depends on attitudes, conscience and the knowledge of the corporate communicator inserted in this business. In a scenario of future transformations, it is necessary to seek new pathways between the practice of corporate communication and their relationship to a society that seeks sustainability. Independently of the coherence between discourse and practice of the sustainability, the companies as much as their communicators must note its increasing importance. portuguesA sustentabilidade e um conceito complexo, ainda repleto de duvidas, que vai demandar necessariamente num maior dialogo entre diferentes atores sociais para sua construcao. Nessa perspectiva, o presente artigo busca ampliar as reflexoes sobre os comunicadores para a sociedade sustentavel, considerando caracteristicas e habilidades para aplicacao de conceitos relacionados a sustentabilidade e sobre como a comunicacao deveria refletir no discurso empresarial. Este estudo foi realizado a partir da analise de relatorio de uma empresa global de petroleo e gas, descrevendo sua ?gestao sustentavel? apos um acidente ambiental ocorrido em 2010. Esse relatorio reforca a construcao de uma imagem de novas certezas, continuidade da exploracao de petroleo, na reconstrucao da credibilidade e confianca na empresa mantendo a logica e a visao de mundo tradicional de negocios. Entretanto, existe incoerencia entre o discurso e a pratica da sustentabilidade. Como a comunicacao para a sustentabilidade pode atuar nesse sentido vai depender de atitude, consciencia e do conhecimento do comunicador empresarial inserido nesse negocio. Num cenario de futuras transformacoes, e necessario buscar novas trilhas entre a pratica da comunicacao empresarial e sua relacao com uma sociedade que se deseja sustentavel. Tanto as empresas como os seus comunicadores, independentemente da coerencia entre discurso e pratica da sustentabilidade, devem perceber sua crescente importância.

Referência(s)