THE RISE OF TWITTER IN THE LATIN AMERICAN LANDSCAPE: A STUDY OF THE MOST FOLLOWED ACCOUNTS IN BRAZIL, MEXICO, ARGENTINA, COLOMBIA AND VENEZUELA

2014; Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación (ALAIC); Volume: 10; Issue: 19 Linguagem: Inglês

ISSN

2238-1694

Autores

Joan Francesc Fondevila i Gascón, Marc Perelló-Sobrepere,

Tópico(s)

Media and Digital Communication

Resumo

Abstract: Several studies have concluded that two out of three Internet users in Latin America would be using at least one social network by late 2013. More concretely, there are more than 278 million Internet users across Latin America by late 2013, eclipsing the number of Internet users in both North America and Europe for the first time. This article analyses various reports from world-leading consulting brands in the context of Latin America. Currently, the fastest growing social network in this region is Twitter. We studied the fifteen most followed Twitter accounts in Brazil, Mexico, Argentina, Colombia and Venezuela to find out who own these accounts and what their social roles are (politicians, journalists or companies). Keywords: Social Media; Internet; Broadband; Digital Journalism; Twitter; Latin America. Resumo: Varios estudos concluiram que dois em cada tres usuarios de Internet na America Latina estariam usando pelo menos uma rede social no final de 2013. Mais concretamente, sao mais de 278 milhoes de utilizadores da Internet em toda a America Latina ate o final de 2013, superando o numero de usuarios de Internet na America do Norte e Europa pela primeira vez. Este artigo analisa diversos relatorios de consultoria de marcas lideres mundiais no contexto da America Latina. Atualmente, o mais rapido crescimento da rede social nesta regiao e o Twitter. Estudamos os quinze contas deTwitter mais seguidas no Brasil, Mexico, Argentina, Colombia e Venezuela para descobrir quem possui essas contas e que seus papeis sociais sao (politicos, jornalistas ou empresas). Palavras-chave: Social Media; Internet; banda larga; Jornalismo Digital; Twitter; America Latina. Resumen: Varios estudios han llegado a la conclusion de que dos de cada tres usuarios de Internet en America Latina seria utilizar al menos una red social a finales de 2013. Mas concretamente, habra mas de 278 millones de usuarios de Internet en toda America Latina a finales de 2013, superando el numero de usuarios de Internet en America del Norte y Europa por primera vez. En este articulo analiza diversos informes de las marcas lideres a nivel mundial de consultoria en el contexto de America Latina. En la actualidad, el mas rapido crecimiento de la red social en esta region es Twitter. Estudiamos las quince cuentas de Twitter con mas seguidores en Brasil, Mexico, Argentina, Colombia y Venezuela para saber que son duenos de estas cuentas y cuales son sus roles sociales son (politicos, periodistas o empresas). Palabras clave: Medios Sociales, Internet, Banda Ancha; Periodismo Digital; Twitter; America Latina.

Referência(s)