REFLEXÕES EM TORNO DO DISCURSO FANTÁSTICO: O MANDARIM DE EÇA DE QUEIRÓS
2009; UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA; Volume: 22; Issue: 1 Linguagem: Português
10.5212/uniletras.v22i1.198
ISSN1983-3431
Autores Tópico(s)Linguistics and Education Research
ResumoBased on Eca de Queiroz’s (1845-1900) O Mandarim (1880), the present study seeks to reflect on the notion of incerteza linked to the fantastic literature (Vax 1965, Caillois 1966, Todorov 1970, Bessiere 1974, Penning 1980), as well as on the three main characteristics of the fantastic discourse (Todorov 1970): 1. the narrator as protagonist; 2. figurative language, particularly irony and exaggeration; 3. irreversibility of the time. It becomes evident that the relation between irony and humour, and between smile and fear lends greater complexity to the fantastic (Vax 1983). Although a text immanent analysis does contribute to a better understanding of the fictional machinery, final considerations are drawn on the importance of reflections on the social world and mental universe (Bessiere 1974) of the main character, since the psychology of the individual is by analogy the psychology of the society and the devil plays a very important role in the so called collective symbolism. Eventually a few considerations are made about the realist Author and his mockery of the exotic-romantic, as well his subtle criticism on the recent colonial past (Chinese from Macau being exported to Cuba). Key words: fantastic discourse; narrator-protagonist; figurative language; devil; collective symbolism; Fantastic Literature; exotic; Portuguese Colonialism; Todorov; Roger Caillois; Louis Vax; Irene Bessiere; Eca de Queiroz; O Mandarim Tomando como base O Mandarim (1880) de Eca de Queiros (1845-1900), o presente estudo procura refletir sobre a nocao de incerteza conferida a literatura fantastica (Vax 1965, Caillois 1966, Todorov 1970, Penning 1980), assim como a respeito de tres caracteristicas principais do discurso fantastico (Todorov 1970): 1. o eu narrador-personagem; 2. linguagem figurativa, particularmente ironia e hiperbole; 3. irreversibilidade do tempo. Torna-se evidente que a relacao entre ironia e humor, sorriso e medo, confere ao fantastico maior complexidade (Vax 1983). Embora uma analise imanente do texto leve a uma melhor compreensao da maquina ficcional, consideracoes finais apontam para a importância de reflexoes sobre o mundo social e o universo mental (Bessiere 1974) do protagonista , desde que a psicologia do individuo e, por extensao, a psicologia da sociedade e o diabo desempenha um papel fundamental no chamado simbolismo coletivo. Finalmente, sao tecidas algumas consideracoes sobre o autor e a zombaria dirigida ao exotico-romântico, assim como a sutil critica ao passado coloniasta recente (chineses de Macau exportados a Cuba). Palavras-chave: discurso fantastico; narrador-protagonista; linguagem figurativa; diabo; simbolismo coletivo; Literatura Fantastica; exotico; colonialismo portugues; Todorov; Roger Caillois; Louis Vax; Irene Bessiere; Eca de Queiros; O Mandarim
Referência(s)