Artigo Revisado por pares

Ativismo ambiental na Web: análise das estratégias de ciberativismo do twitter da WWF-Brasil

2015; Universidad de Los Hemisferios; Issue: 90 Linguagem: Português

ISSN

1605-4806

Autores

Jonas da Silva Gomes,

Tópico(s)

Social Media and Politics

Resumo

EnglishThis paper analyzes the strategies of cyber-activism and social dialogue in the Twitter profile of the Organization not government WWF-Brazil (WWF_Brasil). First, however, presents briefly the theoretical discussion on digital social networks, environmental movement on the web and types of cyber activism. The methodological procedures used in the research were: unsystematic and systematic observations profile, content analysis of 235 updates and categorization from Vegh studies (2003). During the research it was possible to identify, illustrate and quantify digital activism subcategories. The results of the research show different forms of cyber-activism inWWF_Brasil profile and is used primarily for social engagement, submission of complaints and dissemination of environmental news. Finally, the case study on the cyber activism on Twitter WWF-Brazil help to highlight the complexity of digital activism in social media sites and the expansion of sociability in communication media environments. portuguesEste trabalho analisa as estrategias de ciberativismo e interlocucao social no perfil do Twitter da Organizacao Nao governamental WWF-Brasil (@WWF_Brasil). Antes, porem, apresenta-se brevemente a discussao teorica sobre redes sociais digitais, movimento ambientalista na web e tipos de ciberativismo. Os procedimentos metodologicos utilizados na pesquisa foram: observacoes assistematicas e sistematicas do perfil, analise do conteudo de 235 atualizacoes e categorizacao a partir dos estudos de Vegh (2003). Durante a pesquisa foi possivel identificar, exemplificar e quantificar subcategorias de ativismo digital. Os resultados da pesquisa apontam diferentes formas de ciberativismo no perfil @WWF_Brasil, sendo utilizado prioritariamente para engajamento social, apresentacao de denuncias e divulgacao de noticias ambientais. Por fim, o estudo de caso sobre o ciberativismo no Twitter do WWF-Brasil contribui para evidenciar a complexidade do ativismo digital nos sites de midias sociais e a expansao da sociabilidade nos ambientes comunicacionais midiaticos.

Referência(s)