Artigo Acesso aberto Produção Nacional

Prevalence of sedentary behavior and its correlates among primary and secondary school students

2015; Elsevier BV; Volume: 34; Issue: 1 Linguagem: Português

10.1016/j.rppede.2015.09.002

ISSN

2359-3482

Autores

Rodrigo Wiltgen Ferreira, Aírton José Rombaldi, Luiza Isnardi Cardoso Ricardo, Pedro Curi Hallal, Mário Renato Azevedo,

Tópico(s)

Children's Physical and Motor Development

Resumo

To determine the students' exposure to four different sedentary behavior (SB) indicators and their associations with gender, grade, age, economic status and physical activity level. A cross-sectional study was conducted in 2013. The SB was collected using the HELENA instrument, composed by screen time questions (TV, video games and internet) and sitting activities on school opposite shift. The cut point of ≥2h/day was used to categorize the outcome. The Poisson regression was used for associations between the outcome and the independent variables (95% significance level), controlling for confounding variables and the possible design effect. The sample was composed by 8661 students. The overall prevalence of SB was 69.2% (CI95% 68.1–70.2) on weekdays, and 79.6% (CI95% 78.7–80.5) on weekends. Females were more associated with the outcome, except to electronic games. Advanced grades students were more involved in sitting tasks when compared to the early grades. Older students were more likely to surf on net for ≥2h/day. Higher economic level students were more likely to engage in video games and internet. Active individuals were less likely to engage in SB on weekdays. The prevalence of SB was high, mainly on weekends. The associations with sex, age, grade and physical activity level should be considered into elaboration of more efficient interventions on SB control. Determinar a exposição de escolares a quatro indicadores diferentes de comportamento sedentário (CS) e suas associações com gênero, série escolar, idade, condição econômica e nível de atividade física. Um estudo transversal foi realizado em 2013. Os CS foram obtidos utilizando o instrumento HELENA, composto por perguntas sobre tempo de tela (TV, videogames e internet) e atividades na posição sentada na escola em relação ao turno. O ponto de corte de ≥2 horas/dia foi usado para categorizar o desfecho. A regressão de Poisson foi utilizada para avaliar associações entre o desfecho e as variáveis independentes (nível de significância de 95%), controlando as variáveis de confusão e o possível efeito do desenho. A amostra foi composta por 8661 alunos. A prevalência geral de CS foi de 69,2% (IC95%: 68,1–70,2) em dias de semana, e 79,6% (IC95%: 78,7–80,5) nos fins de semana. O sexo feminino mostrou maior associação com o desfecho, exceto para jogos eletrônicos. Estudantes de séries mais avançadas estavam mais envolvidos em tarefas na posição sentada, quando comparados com as séries iniciais. Os alunos mais velhos eram mais propensos a navegar na internet por mais de duas horas por dia. Estudantes com condição econômica mais elevada eram mais propensos a passar o tempo em videogames e internet. Indivíduos ativos eram menos propensos a se envolver em CS durante a semana. A prevalência da CS foi elevada, principalmente nos fins de semana. As associações com sexo, idade, série escolar e nível de atividade física devem ser consideradas para elaborar intervenções mais eficientes no controle dos CS.

Referência(s)