Artigo Produção Nacional Revisado por pares

A Survey of GPU-Based Volume Rendering of Unstructured Grids

2005; redfundamentos SL; Volume: 12; Issue: 2 Linguagem: Inglês

ISSN

2386-7027

Autores

Cláudio Teixeira Silva, João L. D. Comba, Steven P. Callahan, Fábio F. Bernardon,

Tópico(s)

Data Management and Algorithms

Resumo

Real-time rendering of large unstructured meshes is a major research goal in the scientific visualization community. While, for regular grids, texture-based techniques are well-suited for current Graphics Processing Units (GPUs), the steps necessary for rendering unstructured meshes are not so easily mapped to current hardware. This paper reviews volume rendering algorithms and techniques for unstructured grids aimed at exploiting high-performance GPUs. We discuss both the algorithms and their implementation details, including major shortcomings of existing approaches. Resumo: A visualizacao volumetrica de grandes malhas nao estruturadas e uma das principais metas da comunidade de visualizacao cientifica. Enquanto que em grades regulares o uso de tecnicas baseadas em textura sao adequadas para as Unidades de Processamento Grafico (GPUs) atuais, os passos necessarios para exibir malhas nao estruturas nao sao diretamente mapeadas para o hardware atual. Este artigo revisa algoritmos e tecnicas de visualizacao volumetrica que exploram GPUs de alta performance. Sao discutidos tanto os algoritmos como seus detalhes de implementacao, incluindo as principais dificuldades das abordagens atuais.

Referência(s)