Vibrio cholerae infection and acquired immunity in an adult rabbit model

1985; Gustav Fischer Verlag; Volume: 259; Issue: 1 Linguagem: Alemão

10.1016/s0176-6724(85)80013-4

ISSN

0176-6724

Autores

P. A. M. Guiñée, Wouter Jansen, Pascale Peters,

Tópico(s)

Viral gastroenteritis research and epidemiology

Resumo

We modified the rabbit model for enteric infection by Vibrio cholerae developed by Spira et al. and designated the RITARD (for removable intestinal tie-adult rabbit diarrhea) model (20). Our modification DISC comprises a permanent ligation of the cecum (C) to prevent resorption of the fluid secreted by the small intestine, a temporary ligation of the small intestine (S) to enable the bacteria to colonize, and duodenal inoculation (DI) of the challenge material. The main difference between RITARD and DISC is that in the latter model the challenge material is injected into the duodenum approximately 10 cm distal to the stomach instead of into the jejunum. Four out of 5 V. cholerae strains tested, including 2 serotypes and 2 biotypes, were able to elicit a massive and usually fatal cholera-like diarrhea. The virulence depended strongly on the culturing conditions. One strain, C5, caused fatal diarrhea in a dose of about 1000 organisms, even if the temporary ligation was omitted (DIC model). Other modifications were the DIS and the DI model in which the permanent ligature of the cecum or both ligatures were omitted. Duodenal inoculation of organisms in a dose of 100 × the minimum infective dose (MID) in the DIS or DI model did not cause any disease symptom. However, such inoculations were found to cause protection against subsequent challenges with 100 × MID of homologous and heterologous organisms up to 52 weeks after duodenal inoculation. Subcutaneous injection with classical, whole cell cholera vaccine gave only partial protection of short duration. This model might contribute to the understanding of the pathogenesis of cholera as well as to the improvement of efficacy testing of cholera vaccines. Wir modifizierten das Kaninchenmodell für enterale Infektion mit V. cholerae, das ursprünglich von Spira u. Mitarb. (20) entworfen und als RITARD (removable intestinal tieadult rabbit diarrhea) bezeichnet wurde. Unsere Modifikation, die wir mit DISC bezeichnen, umfaßt das permanente Abbinden des Blinddarms (c), um die Resorption von Flüssigkeit, welche im Dünndarm produziert wird, zu verhüten und ein zeitliches Abbinden des Dünndarms (S), damit die Bakterien kolonisieren können und intraduodenale Impfung (DI) von Bakterien. Der Unterschied zwischen RITARD und DISC liegt darin, daß beim DISC die Bakterien intraduodenaal statt intrajejunaal verabreicht werden. Vier von fünf V. Cholerae Stämmen mit verschiedenen Sero- und Biotypen waren imstande, einen Cholera-ähnlichen, meist tödlichen Durchfall hervorzurufen. Die Virulenz des Inokulums war stark abhängig von Inkubationstemperatur und Medium. Ein Inokulum von etwa 1000 Keimen des Stammes C5 verursachte schon einen tödlich verlaufenden Durchfall, auch wenn die zeitliche Ligatur unterlassen wurde (DIC Modell). Andere Modifikationen des DISC-Modells umfaßten die Unterlassung der permanenten Abbindung bzw. beider Abbindungen (DIS- bzw. DI-Modelle). Duodenale Inokulation von 100facher minimaler infektiöser Dosierung (MID) in dem DIS- oder DI-Modell verursachte kein einziges Krankheitssymptom. Diese Tiere waren völlig geschützt gegen 100fache MID von homologen und heterologen Keimen wenigstens bis 52 Wochen nach vorangehendem DIS oder DI. Die subkutane Verabreichung eines klassischen Cholera-Impfstoffes rief nur einen partiellen und nicht andauernden Schutz hervor. Dieses Modell wird möglicherweise zur Erkenntnis der Pathogenese von Cholera als auch zur Verbesserung der Wirksamkeitsprüfung von Cholera-Impfstoffen beitragen.

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