Artigo Produção Nacional Revisado por pares

The Role of National Culture in Mergers and Acquisitions

2009; Taylor & Francis; Volume: 10; Issue: 2 Linguagem: Português

10.1080/10978520903212664

ISSN

1528-6932

Autores

Betânia Tanure, Vera L. Cançado, Roberto González Duarte, Cristiana Fernandes De Müylder,

Tópico(s)

Corporate Finance and Governance

Resumo

ABSTRACT This article analyzes mergers and acquisitions as processes and how the management style and culture of the acquired company's country can affect such processes. A qualitative research study compares the main results of eight case studies carried out in Brazil. The results show a relationship between integration strategy and motive for acquisition. The results also suggest a hybrid model of management. Such a model is influenced by Brazilian culture and combines rationalized processes of the acquirer companies with the informality and personalized relationship of the acquired companies. RESUMEN Este estudio analiza las fusiones y adquisiciones como procesos, examinando cómo pueden verse afectados por el estilo de gestión empleado y la cultura del país de origen de la empresa adquirida. Utilizando un estudio de investigación cualitativa, se compara los principales resultados de ocho estudios de caso realizados en Brasil. Dichos hallazgos muestran la relación que existe entre la estrategia de integración y el motivo de la adquisición y sugieren también un modelo de gestión híbrido. Este modelo se ve influenciado por la cultura brasileña e integra los procesos racionalizados de las empresas adquirentes con la informalidad y la relación personalizada de las empresas adquiridas. RESUMO Este ensaio analisa as fus[otilde]es e aquisiç[otilde]es como processos e a forma pela qual o estilo de gestão e a cultura do país da empresa adquirida afetam tais processos. Um estudo de pesquisa qualitativa compara os resultados principais de oito estudos de caso realizados no Brasil. Os resultados mostram uma relação entre a estratégia de integração e o motivo da aquisição. Os resultados também sugerem um modelo híbrido de gestão. Esse modelo é influenciado pela cultura brasileira e combina os processos racionalizados das empresas adquirentes com a informalidade e o relacionamento personalizado das empresas adquiridas. KEYWORDS: cross-cultural managementmergers and acquisitiontransnational acquisitions Notes Source: Research data. Source: Resource data. Source: Research data.

Referência(s)
Altmetric
PlumX