Museus em Rede: A dialética impecável de Walter Zanini/A Network of Museums: The Impeccable Dialectic of Walter Zanini
2014; College Art Association; Volume: 73; Issue: 2 Linguagem: Inglês
10.1080/00043249.2014.949517
ISSN2325-5307
Autores Tópico(s)Art, Politics, and Modernism
ResumoClick to increase image sizeClick to decrease image size Texto baseado na introdução do livro Walter Zanini: Escrituras críticas, ed. Cristina Freire (São Paulo: Editora Annablume, MAC USP, 2013).This text is based on the introduction to Cristina Freire, ed., Walter Zanini: Escrituras críticas (São Paulo: Editora Annablume, MAC USP, 2013).Translated from the Portuguese by Clifford E. Landers.Notes1 Michel De Certeau, L’invention du quotidienne, 1, Arts de faire (Paris: Editions Gallimard, 1990).2 Maurice Halbwachs, A memória coletiva (São Paulo: Edições Vértice, 1990).3 Manuel Castells, A era da informação: Economia, sociedade e cultura, vol. 1: A sociedade em rede (São Paulo: Paz e Terra, 2001).4 Walter Zanini, “A arte postal na busca de uma nova comunicação internacional,” in Walter Zanini: Escrituras críticas, ed. Cristina Freire (São Paulo: Annablume; MAC USP, 2013), 257–60.5 Walter Benjamin, Obras escolhidas, vol. 1–3, tradudo não identificado (São Paulo: Editora Brasiliense, 1994).6 Boris Groys, Art Power (Cambridge, MA: MIT Press, 2008).7 Benjamin.8 Benjamin.9 Ursula Marx, Gudrun Schwarz, Michael Schwarz, and Edmut Wizisla, ed., Walter Benjamin's Archive: Images, Texts, Signs, trans. Esther Leslie (London: Verso, 2007).10 Walter Zanini, “Os Museus e os novos meios de comunicação,” Jornal o Estado de S. Paulo, 1976.11 Walter Zanini, “Problemas museológicos,” in Walter Zanini: escrituras críticas, 107–11.12 Congresso do Comitê Internacional para Museus e Coleções de Arte Moderna, 9–12 dezembro, Bruxelas, 1969.13 Douglas Crimp, On the Museum's Ruins (Cambridge, MA: MIT Press, 1993), 348.14 Daniel Buren, Escritos escolhidos (1967–2000), ed. Paulo Sérgio Duarte (Rio de Janeiro: Centro de Arte Hélio Oiticica, 2001).15 “Marcel Duchamp: A Dialética Impecável Dissidente,” Disciplina CAP-746, ECA USP, 2º semestre, 1977. Walter Zanini, Memorial (São Paulo: Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 1982), 31.16 “Relatório de Atividades de 1965,” Boletim informativo 58 (São Paulo: MAC USP, 1965).17 Thierry de Duve, Resonances du readymade: Duchamp entre avant-garde et tradition (Paris: Nimes, 1989).18 Zanini, “Relatório de atividades de 1965,” n. 10.19 Walter Zanini, Programa de necessidades do Museu de Arte Contemporânea da USP, 18 de Outubro de 1973, Arquivo MAC USP Loc. 111/01.20 Walter Zanini, “A presença de Marcel Duchamp,” in Walter Zanini: escrituras críticas, ed. Cristina Freire (São Paulo: Annablume; MAC USP, 2013), 327.21 Emanuelle Antania, “Influxus: ressonâncias Fluxus no Acervo do MAC USP,” Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-Graduação em Estética e História da Arte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.22 Götz Adriani, Winfried Konnertz, e Karin Thomas, Joseph Beuys: Life and Works (Woodbury, NY: Barron's, 1979).23 Owen Smith, “Fluxus Praxis: An Exploration of Connections, Creativity, and Community,” in At a Distance: Precursors to Art and Activism on the Internet, ed. Annamarie Chandler and Norie Neumark (Cambridge, MA: MIT Press, 2005), 116–38.24 Immanuel Wallerstein, “Como saber a verdade? O universalismo científico,” in O universalismo europeu: A retórica do poder, trans. Beatriz Medina (São Paulo: Boitempo, 2007), 87.1 See Michel de Certeau, L’invention du quotidien, I: Arts de faire (Paris: Editions Gallimard, 1990).2 See Maurice Halbwachs, A memória coletiva (São Paulo: Edições Vértice, 1990).3 See Manuel Castells, A era da informação: Economia, sociedade e cultura, vol. 1: A sociedade em rede (São Paulo: Paz e Terra, 2001).4 Walter Zanini, “A arte postal na busca de uma nova comunicação internacional,” in Walter Zanini: Escrituras críticas, ed. Cristina Freire (São Paulo: Annablume, MAC USP, 2013), 257–60.5 Walter Benjamin, Obras escolhidas, vol. 1–3 (São Paulo: Editora Brasiliense, 1994); and “The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility,” in Selected Writings, vol. 3, 1935–1938, ed. Howard Eiland and Michael W. Jennings, trans. Howard Eiland (Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, 2002).6 See Boris Groys, Art Power (Cambridge, MA: MIT Press, 2008).7 See Walter Benjamin, Obras escolhidas; and “On the Concept of History,” in Selected Writings, vol. 4: 1938–1940, ed. Howard Eiland and Michael W. Jennings, trans. Howard Eiland (Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, 2002).8 Walter Benjamin, “Excavation and Memory” (1932), in Selected Writings, vol. 2, Part 2, 1931–1934, ed. Michael W. Jennings, Howard Eiland, and Gary Smith, trans. Rodney Livingstone (Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, 1999), 576.9 See Ursula Marx, Gudrun Schwarz, Michael Schwarz, and Erdmut Wizisla, eds., Walter Benjamin's Archive: Images, Texts, Signs, trans. Esther Leslie (London: Verso, 2007).10 Walter Zanini, “Os Museus e os novos meios de comunicação,” Jornal o Estado de S. Paulo, 1976.11 Walter Zanini, “Problemas museológicos,” in Walter Zanini: Escrituras críticas, 107–11.12 Conference of the International Committee for Museums and Collections of Modern Art, December 9–12, 1969, Brussels.13 See Douglas Crimp, On the Museum's Ruins (Cambridge, MA: MIT Press, 1993), 348.14 Daniel Buren, Escritos escolhidos (1967–2000), ed. Paulo Sérgio Duarte (Rio de Janeiro: Centro de Arte Hélio Oiticica, 2001).15 The course, “Marcel Duchamp: The Impeccable Dissident Dialectic,” was CAP-746, offered at ECA USP in the second semester of 1977. See Walter Zanini, Memorial (São Paulo: Escola de Comunicações e Artes, University of São Paulo, 1982), 31.16 Walter Zanini, “Relatório de atividades de 1965,” Boletim informativo 58 (São Paulo: MAC USP, 1965).17 Thierry de Duve, Resonances du readymade: Duchamp entre avant-garde et tradition (Paris: Nimes, 1989), rep. “Echoes of the Readymade: Critique of Pure Modernism,” trans. Rosalind Krauss, October 70, “The Duchamp Effect” (Fall 1994): 8518 Zanini, “Relatório de atividades de 1965,” n10.19 Walter Zanini, “Programa de necessidades do Museu de Arte Contemporânea da USP,” October 18, 1973, MAC USP archive, loc. 111/01.20 Walter Zanini, “A presença de Marcel Duchamp” (1978), in Walter Zanini: Escrituras críticas, 327.21 See Emmanuelle Antania, “Influxus: Ressonâncias Fluxus no acervo do MAC USP” (Master's thesis, Graduate Program in Aesthetics and History of Art, University of São Paulo, 2012).22 See Götz Adriani, Winfried Konnertz, and Karin Thomas, Joseph Beuys: Life and Works, trans. Patricia Lech (Woodbury, NY: Barron's, 1979).23 Owen Smith, “Fluxus Praxis: An Exploration of Connections, Creativity, and Community,” in At a Distance: Precursors to Art and Activism on the Internet, ed. Annamarie Chandler and Norie Neumark (Cambridge, MA: MIT Press, 2005), 116–38.24 See Immanuel Wallerstein, “Como saber a verdade? O universalismo científico,” in O universalismo europeu: A retórica do poder [orig. European Universalism: The Rhetoric of Power], trans. Beatriz Medina (São Paulo: Boitempo, 2007), 87.Additional informationNotes on contributorsCristina FreireCristina Freire é Professora Titular e curadora no Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC USP). Ensina no programa Interdisciplinar de pós-graduação em estética e história da arte na mesma Universidade. Coordena o Grupo de Estudos Arte Conceitual e Conceitualismos no Museu do Conselho Nacional de Pesquisa (Cnpq). Publicou entre outros livros: Poéticas do Processo. Arte Conceitual no Museu (São Paulo: Ed. Iluminuras, 1999); Arte Conceitual (Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006); Paulo Bruscky. Arte, Arquivo e Utopia (Recife: CEPE, 2007); e editou o livro Walter Zanini: Escrituras Críticas (São Paulo: Annablume, 2013). Tem contribuído para revistas e periódicos internacionais, entre os quais Manifesta Journal (Amsterdam), Springerin (Austria), Index (Barcelona), Arte y Parte (Madrid), e Artmargins (USA), entre outros.Cristina Freire is a full professor and senior curator at the Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo (MAC USP). She also teaches in the postgraduate program in aesthetics and art history at the university. She serves as chair of the research group Conceptual Art and Conceptualisms in the Museum of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq). Among her published books are Poéticas do Processo. Arte Conceitual no Museu [Poetics of the Process: Conceptual Art in the Museum] (São Paulo: Ed. Iluminuras, 1999); Arte Conceitual [Conceptual Art] (Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006); Paulo Bruscky. Arte, Arquivo e Utopia [Paulo Bruscky: Art, Archive, and Utopia] (Recife: CEPE, 2007); and the edited volume Walter Zanini: Escrituras Críticas [Walter Zanini: Critical Writings] (São Paulo: Annablume, 2013). She has contributed to many international magazines and journals, including Manifesta Journal (Amsterdam), Springerin (Austria), Index (Barcelona), Arte y Parte (Madrid), and Artmargins (USA), among others.
Referência(s)