The Potential for Organizational Learning and Management Quality: A Multi-Case Study on Brazilian Public Organizations
2005; Taylor & Francis; Volume: 6; Issue: 2 Linguagem: Inglês
10.1300/j140v06n02_05
ISSN1528-6932
AutoresGustavo Pereira Angelim, Tomás de Aquino Guimarães,
Tópico(s)Construction Project Management and Performance
ResumoABSTRACT The present study has as its main objective the investigation of the relationship between the potential for organizational learning and the level of management quality among public organizations participating in the Brazilian Federal Government's Public Service Quality Program. The study's hypothesis is that the greater the level of management quality, the greater the potential for organizational learning. To measure the potential for organizational learning, the tool called the Organizational Learning Scale, developed by Goh and Richards (1997) was utilized, and which was modified to fit the Brazilian context. The analyses performed confirmed the research hypothesis. RESUMEN. Este estudio tiene el objeto de investigar la relación que existe entre el potencial del aprendizaje organizacional, y el nivel de la gestión de calidad entre las organizaciones públicas que participan en el Programa de Calidad del Servicio Público del Gobierno Federal. El estudio defiende la hipótesis de que, cuanto mayor es el nivel de gestión de la calidad, mayor será el potencial para el aprendizaje organizacional. Para medir el potencial del aprendizaje organizacional, utilizamos una herramienta denominada La Escala del Aprendizaje Organizacional, desarrollada por Goh and Richards (1997), debidamente modificada y adaptada al contexto brasileño. Los análisis realizados confirman la hipótesis de la investigación. RESUMO. O presente estudo teve como objetivo principal a investigação da relação entre potencial de aprendizagem organizacional e nível de qualidade de gestão entre organizaç[otilde]es públicas participantes do Programa de Qualidade do Serviço Público do Governo Federal organizacional foi utilizado o questionário denominado Organizational Learning Scale, desenvolvido por Goh e Richards (1997), o qual passou por um processo validação para o contexto brasileiro. As análises realizadas confirmaram a hipótese de pesquisa.
Referência(s)