
Deformation patterns in the southern Brazilian branch of the Dom Feliciano Belt: A reappraisal
1992; Elsevier BV; Volume: 5; Issue: 1 Linguagem: Português
10.1016/0895-9811(92)90061-3
ISSN1873-0647
AutoresLuis Alberto D‘Ávila Fernandes, Andréa Tommasi, Carla Cristine Porcher,
Tópico(s)earthquake and tectonic studies
ResumoStructural mapping of key areas linked by reconnaissance investigations in the southern Brazilian portion of the Brasiliano/Pan-African Dom Feliciano Belt has shown the importance of large-scale flat-lying and strike-slip shear zones in the tectonic evolution of this belt. These zones of intense deformation form km-thick mylonitic belts in Brasiliano granites and supracrustal rocks as well as their Transamazonian/Eburnian basement. Structures developed within flat-lying shear zones under metamorphic conditions of amphibolite facies are interpreted as having formed during oblique collision between crustal blocks — the Kalahari Craton and the Magmatic Arc I — in which the direction of tectonic transport was NW-SE. Further collision between this assemblage and the Rio de La Plata Craton gave rise to a transpressive regime whose tectonic transport direction is indicated by regionally consistent NE/SW-oriented stretching lineations, parallel to the belt's length. Mapeamento estrutural de áreas-chave e trabalhos de reconhecimento na porção sul-brasileira do Cinturão Dom Feliciano (Proterozóico Superior/Eo-paleozóico) caracterizaram a importância de zonas de cisalhamento de escala crustal (sub-horizontais e transcorrentes) na estruturação tectônica deste cinturão. Essas zonas de alta deformaçáo afetaram granitóides e rochas supracrustais brasilianos bem como seu embasamento transamazônico, produzindo cinturões miloníticos de espussura quilométrica. Estruturas desenvolvidas nas zonas de cisalhamento sub-horizontais sob condições metamórficas de fácies anfibolito são atribuídas à colisão oblíqua entre blocos crustais — o Cráton do Kalahari e o Arco Magmático I — com transporte tectônico segundo a direção NW-SE. A colisão subsequente deste bloco composto com o Cráton do Rio de La Plata produziu um regime transpressivo, cuja direção de transporte tectônico é marcada por lineações de estiramento com orientaçcão NE-SW, regionalmente consistentes e pararalelas ao alongamento do cinturão.
Referência(s)