
A IDENTIDADE DE UMA JAPONESA “RECÉM-CHEGADA” AO BRASIL: UM ESTUDO DE CASO
2008; UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA; Volume: 30; Issue: 1 Linguagem: Português
10.5212/uniletras.v30i1.187
ISSN1983-3431
Autores Tópico(s)Cultural, Media, and Literary Studies
ResumoEste trabalho tem por objetivo analisar a identidade cultural de uma japonesa bilingue (japones/portugues) que, casada com um brasileiro, mora no Brasil ha cerca de doze anos. Verificamos que a informante esta em processo de estabelecer uma nova identidade intercultural, flexivel e estrategica, de acordo com a sua vivencia, a qual difere tanto da identidade cultural dos japoneses monolingues no Japao quanto da identidade dos nikkeis (imigrantes japoneses), inclusive isseis (primeira geracao), que denominaram a si proprios koronia (colonia). Ou seja, o que a informante esta construindo em termos de identidade cultural nacional e uma nova identidade peculiar no Brasil, que talvez nem os nikkeis no Brasil e nem os japoneses no Japao a possuam, ou seja, uma terceira cultura interacional, estrategica e identitaria dos “japoneses recem-chegados (newcomers)” no Brasil. Palavras-chave: Identidade cultural. Japonesa bilingue. Newcomer (recem-chegado). Nikkeis. Terceira cultura interacional. The aim of this paper is to analyze the cultural identity of a Japanese bilingual woman (Japanese-Portuguese), who is married to a Brazilian and has been living in Brazil for about twelve years. We observed that the informant is in the process of establishing a new identity, with intercultural, flexible and strategic characteristics in accordance with her experience, which differs from the cultural identity of monolingual Japanese in Japan, from that of the nikkei (Japanese immigrants), and also from that of the isseis (first generation of Japanese immigrants born in Brazil), who called themselves koronia (Japanese immigrant colony). In other words, what the informant is constructing in terms of a national cultural identity is a new and peculiar identity in Brazil, which possibly neither nikkei in Brazil nor monolingual Japanese in Japan possess, i.e., a third culture, with interactive, strategic and identifiable characteristics that Japanese newcomers are creating in Brazil. Keywords: Cultural identity. Bilingual Japanese. Newcomers. Nikkeis.
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