Artigo Acesso aberto Produção Nacional Revisado por pares

Effect of racial segregation on proficiency of Brazilian elementary school students

2014; Elsevier BV; Volume: 15; Issue: 1 Linguagem: Português

10.1016/j.econ.2014.03.001

ISSN

2358-2820

Autores

R. M. V. Flores, Luiz Guilherme Scorzafave,

Tópico(s)

Urban, Neighborhood, and Segregation Studies

Resumo

Recent research has found that black students have worse performance than white students on standardized cognitive tests. Racial segregation is frequently pointed out as one of the main factors behind this situation in the international literature. We studied the effects of racial segregation on the black–white score gap for 5th-grade students in Brazil. Even after the inclusion of several control variables, we found that the higher school racial segregation is, the higher the score differential between white and black students. Pesquisas recentes vêm encontrando que alunos de cor de pele negra têm pior desempenho escolar que alunos de cor de pele branca em testes cognitivos padronizados. A segregação racial é frequentemente apontada na literatura internacional como uma das principais responsáveis por essa diferença. Esse artigo analisa o efeito da segregação racial escolar no diferencial de desempenho entre alunos brancos e negros no 5° ano do ensino fundamental no Brasil. Nos modelos estimados, mesmo após a utilização de diversas variáveis de controle, foi encontrada evidência de que nas escolas onde a segregação entre brancos e negros é maior, o diferencial de proficiência escolar contra os alunos negros é maior.

Referência(s)