Artigo Revisado por pares

Psychotherapist development: Integration as a way to autonomy

2012; Routledge; Volume: 22; Issue: 5 Linguagem: Inglês

10.1080/10503307.2012.688883

ISSN

1468-4381

Autores

Tomáš Řiháček, Ester Danelová, Ivo Čermák,

Tópico(s)

Counseling, Therapy, and Family Dynamics

Resumo

Abstract This study deals with the question of how therapists naturally develop an integrative perspective. A grounded theory analysis was conducted, based on retrospective interviews with seven experienced therapists (working together in the same training program). Adoption of an integrative perspective was found to be an unintended consequence of the development towards an autonomous personal therapeutic approach. This development is directed by two autonomous criteria (congruence and perceived efficacy) and results in intuitive integration. Complementary to this aspect is a heteronomous line of personal therapeutic approach development, characterized by two criteria (adherence and legitimization) and leading to identification. Autonomy and heteronomy are understood as general principles along which a therapist's development can be organized. Diese Studie befasst sich mit der Frage, wie Therapeuten auf natürliche Weise eine integrative Perspektive entwickeln. Eine Grounded Theory Analyse wurde auf der Basis retrospektiver Interviews mit sieben Therapeuten durchgeführt (alle sieben arbeiten gemeinsam im gleichen Ausbildungsprogramm). Die Übernahme einer integrativen Perspektive zeigte sich als eine nicht-intendierte Konsequenz der Entwicklung in Richtung eines autonomen, persönlichen therapeutischen Ansatzes. Diese Entwicklung wurde durch zwei eigenverantwortliche Kriterien gelenkt (Kongruenz und erlebte Effektivität) und resultierte in einer intuitiven Integration. Ergänzt wurde dieser Aspekt durch fremdbestimmte Anteile bei der Entwicklung eines persönlichen therapeutischen Ansatzes. Diese wurden von zwei Kriterien charakterisiert (Adhärenz und Legitimation) und führten zu Identifikation. Autonomie und Fremdbestimmtheit werden als generelle Prinzipien verstanden, anhand derer die Entwicklung von Therapeuten organisiert werden kann. Questo studio affronta la questione di come i terapeuti sviluppino naturalmente una prospettiva integrata. È stata condotta un'analisi teorica sottostante, basata su interviste retrospettive con sette terapeuti esperti (che lavorano insieme nello stesso programma di formazione). L'adozione di una prospettiva integrata è risultata essere una conseguenza involontaria dello sviluppo verso un approccio terapeutico autonomo personale. Questo sviluppo è diretto da due criteri autonomi (congruenza e efficacia percepita) e risulta da un'integrazione intuitiva. Complementare a questo aspetto è una linea di approccio personale allo sviluppo terapeutico, caratterizzato da due criteri (aderenza e legittimazione) che portano ad una identificazione. Autonomia ed eteronomia sono intesi come i principi generali lungo i quali lo sviluppo di un terapeuta può organizzarsi. Este estudo questiona como é que os terapeutas desenvolvem naturalmente uma perspectiva integrativa. Para tal, foi realizada uma análise Grounded Theory, baseada em entrevistas de retrospeção de sete terapeutas experientes (que trabalham juntos no mesmo programa de treino). A adopção de uma perspectiva integrativa parece ser uma consequência não intencional do desenvolvimento para uma abordagem terapêutica pessoal autónoma. Este desenvolvimento é dirigido por dois critérios autónomos (congruência e eficácia percebida) e resulta numa integração intuitiva. Complementar a este aspecto é a linha heterónima de desenvolvimento de uma abordagem terapêutica pessoal, caracterizada por dois critérios (adesão e legitimação) e conduzindo à identificação. Autonomia e heteronomia são entendidos como princípios gerais ao longo do qual o desenvolvimento do terapeuta pode ser organizado. Este estudio aborda el tema de cómo los terapeutas naturalmente evolucionan hacia un modelo integrativo. Se realizó un estudio utilizando la metodología "grounded theory" (teoría fundada) para analizar en forma retrospectiva entrevistas a siete terapeutas experimentados, los cuales trabajaban juntos en el mismo programa de formación. Se observó que la adopción de una perspectiva integrativa fue una consecuencia no intencional de su desarrollo hacia una forma personal y autónoma de practicar la psicoterapia. Esta evolución natural se basa en dos criterios que actúan en forma independiente: congruencia y eficacia percibida. Estos conducen hacia una actitud integrativa intuitiva. En forma paralela a este proceso, se observa una línea heterónoma de desarrollo personal como terapeuta, que se caracteriza por dos elementos: adherencia y legitimación., los cuales conducen a la identificación. Se entiende que la autonomía y las pautas externas son los criterios en torno a los cuales se organiza el desarrollo profesional de los psicoterapeutas. Keywords: psychotherapy integrationpsychotherapist developmentautonomyheteronomygrounded theory Acknowledgements This study was supported by the Czech Science Foundation Grant GAP407/11/0141. The authors thank Zbyněk Vybíral for valuable comments on an earlier version of the article and the participants for sharing their stories of professional development. Notes 1. This study was conducted during the preparatory phase of the training and during the first year of its first period. The Training in Psychotherapy Integration is a 5-year training based on the concept of "helping skills" (Hill, Citation2009) and common factors approach to psychotherapy integration (Goldfried, Citation1995).

Referência(s)
Altmetric
PlumX