Artigo Revisado por pares

Gingivitis and gingival recession in adults from high-fluoride and low-fluoride areas

1972; Elsevier BV; Volume: 17; Issue: 9 Linguagem: Inglês

10.1016/0003-9969(72)90160-4

ISSN

1879-1506

Autores

John Murray,

Tópico(s)

Dental Trauma and Treatments

Resumo

The prevalence of gingivitis and gingival recession in 1884 dentate adults, aged 15–65 yr, continuously resident in the natural fluoride area of Hartlepool (1.5–2.0 ppm F.) was compared with that in 2015 dentate adults from the low-fluoride town of York (0.15–0.28 ppm F.). The measurement of gingivitis was restricted to the anterior labial gingival sites, after the method described by Jackson (1965). The prevalence of gingivitis did not vary with increasing age. Therefore, data for all age groups were combined. Eighty nine per cent in Hartlepool and 87 per cent in York had one or more gingival sites inflamed. In both communities, the slightly higher prevalence of gingivitis in males than in females disappeared when only those with good oral cleanliness were considered. In Hartlepool, the site prevalence of gingivitis was 37.2 per cent and in York 35.4 per cent. In those with good oral cleanliness, the site prevalence of gingivitis was 21.8 per cent in Hartlepool and 19.8 per cent in York. The maximum divergence between the two communities was 0.4 gingival units. No sex difference in the prevalence of gingival recession was observed in either community. Therefore, data for males and females were combined. In Hartlepool at 15–19 yr of age, 3.0 per cent were affected by gingival recession; at 60–65 yr, virtually 100 per cent were affected. The trend with age in York followed exactly the same pattern as that observed in Hartlepool. The percentage of teeth with gingival recession also increased steadily with age. In Hartlepool at 15–19 yr of age, 0.2 per cent of teeth had gingival recession. At 60–65 yr, 66.7 per cent of teeth were affected. The corresponding values in York were 0.2 per cent and 63.8 per cent. No significant differences were observed between Hartlepool and York data. It was concluded that fluoride in drinking water, at least up to the level of 2 ppm, has no effect of clinical significance on the prevalence of gingivitis or gingival recession in adults. La prévalence des gingivites et du déchaussement gingival chez 1884 sujets adultes, âgés de 15–65 ans, habitant depuis toujours la région naturellement fluorurée de Hartlepool (1,5–2,0 ppm de F) est comparée à celle de 2015 sujets adultes habitant la ville peu fluorurée de York (0,15–0,28 ppm de F). Le degré de gingivite n'a été déterminé que dans les régions gingivales vestibulaires antérieures, d'après la méthode décrite par Jackson (1965). La prévalence de la gingivite ne varie pas avec l'augmentation de l'âge. Par suite, les résultats de tous les groupes d'âge ont été mélangés. Quatre vingt neuf pour cent, à Hartlepool, et 87 pour cent à York présentent une inflammation au niveau d'une ou plusieurs unités gingivales. Dans les deux villes, la prévalence de gingivites, légèrement plus élevée chez les hommes, disparait lorsqu'on ne retient que les sujets avec une bonne hygiène. A Hartlepool la prévalence de localisation des gingivites est de 37,2 pour cent et à York elle est de 35,4 pour cent. Chez les sujets, à bonne hygiène buccale, cette prévalence est de 21,8 pour cent à Hartlepool et de 19,8 pour cent à York. La différence maximale entre les deux villes est 0,4 unité gingivale. Aucune différence selon le sexe n'est observée dans les deux villes concernant le déchaussement. Les résultats des hommes et des femmes ont par suite été mélangés. A Hartlepool, à l'âge de 15–19 ans, 3,0 pour cent des sujets présentent du déchaussement: à 60–65 ans, 100 pour cent des sujets sont pratiquement atteints. Cette variation en fonction de l'âge est identique à York. Le pourcentage de dents déchaussés augmente progressivement avec l'âge. A Hartlepool, à 15–19 ans, 0,2 pour cent des dents sont déchaussées. A 60–66 ans, 66,7 pour cent des dents sont atteintes. Les valeurs correspondantes à York sont respectivement de 0,2 et 63,8 pour cent. Aucune différence significative n'est observée entre les deux villes. Il en ressort que le fluor dans l'eau potable, au moins à des concentrations de 2 ppm, n'a pas d'effet clinique sur la prévalence de la gingivite ou le déchaussement chez l'adulte. Es wurde die Häufigkeit von Gingivitis und Gingivaretraktionen bei 1884 bezahnten Erwachsenen zwischen 15 und 65 Jahren, die ständig in der Gegend von Hartlepool (mit 1,5–2,0 ppm natürlichem Fluorid) wohnten, mit der Gingivitishäufigkeit von 2015 bezahnten Erwachsenen aus der Stadt York mit dem niedrigen Fluoridgehalt von 0,15–0,28 ppm F verglichen. Die Bestimmung der Gingivitis wurde auf die anterioren labialen Gingivaabschnitte nach der von Jackson (1965) beschriebenen Methode beschränkt. Die Häufigkeit der Gingivitis veränderte sich mit ansteigendem Alter nicht. Deshalb wurden die Ergebnisse für alle Altersgruppen kombiniert. In Hartlepool hatten 98 Prozent und in York 87 Prozent einen oder mehr entzündete Gingivaabschnitte. In beiden Gemeinden verschwand die leicht höhere Gingivitishäufigkeit bei Männern gegenüber der bei Frauen, wenn lediglich die Personen mit guter Mundhygiene berücksichtigt wurden. In Hartlepool betrug die Lokalisationsprävalenz der Gingivitis 37,2 Prozent, in York 35,4 Prozent. Bei jenen Personen mit guter Mundhygiene betrug die entsprechende Gingivitisprävalenz 21,8 Prozent für Hartlepool und 19,8 Prozent für York. Die maximale Divergenz zwischen beiden Gemeinden betrug 0,4 Gingivaeinheiten. In keiner der Gemeinden lieβ sich ein Geschlechtsunterschied bezüglich der Prävalenz von Gingivaretraktionen feststellen. Deshalb wurden die Ergebnisse für Männer und Frauen kombiniert. In Hartlepool waren 3 Prozent der 15–19 Jahre alten Personen mit Gingivaretraktion behaftet; in der Altersgruppe 60–65 Jahre waren dies 100 Prozent. Genau die gleichen Alterszusammenhänge waren in York zu erkennen. Auch der Prozentsatz von Zähnen mit gingivalen Retraktionen wuchs mit dem Alter ständig an. Bei den 15–19 Jahre alten Personen aus Hartlepool hatten 0,2 Prozent der Zähne gingivale Retraktionen. Bei den 60–65 Jahre alten Menschen waren 66,7 Prozent aller Zähne behaftet. Die entsprechenden Werte für York betrugen 0,2 Prozent bzw. 63,8 Prozent. Zwischen den Ergebnissen aus Hartlepool und York waren keine signifikanten Unterschiede zu beobachten. Daraus wird der Schluβ gezogen, daβ Fluorid im Trinkwasser bis zur Konzentration von 2 ppm keine Auswirkungen auf die klinische Erscheinung und Häufigkeit von Gingivitis und Gingivaretraktionen der Erwachsenen entfaltet.

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