
Structural Change in the Brazilian Automotive Industry and Its Regional Impacts
2007; Taylor & Francis; Volume: 7; Issue: 3-4 Linguagem: Inglês
10.1300/j140v07n03_05
ISSN1528-6932
AutoresEdmund Amann, Eduardo A. Haddad, Fernando Salgueiro Perobelli, Joaquim José Martins Guilhoto,
Tópico(s)Economic Theory and Policy
ResumoSUMMARY From the late 1980s onward, the Brazilian automotive industry has undergone significant change as it has embraced trade liberalization and growing inward FDI. Using an inter-regional input-output model, this paper analyses the evolution of the industry from a spatial perspective. It is shown that new investment has resulted in a more dispersed locational framework for the industry. However, not all the benefits of new investment are garnered by the recipient regions. The paper poses a number of policy questions which center on the issue of inter-regional dependence. RESUMEN. Desde fines de la década de 1980 hasta la fecha, la industria automotriz brasileña ha sufrido importantes cambios al adoptar la liberalización del comercio y atraer más inversiones financieras directas. Basándose en un modelo de entrada-salida interregional, este estudio analiza la evolución de la industria desde una perspectiva espacial. Se ha llegado a la conclusión, que las nuevas inversiones fueron causales de un marco más disperso para el establecimiento de la industria en ciertas localidades. No obstante lo antedicho, también es verdad que no todos los beneficios logrados con estas ventajas fueron atraídas por las regiones receptoras. Consecuentemente, el estudio cuestiona varias políticas que se centralizaban en la problemática de la dependencia interregional. RESUMO. A partir do final da década de 1980, a indústria automobilística brasileira sofreu uma mudança significativa ao adotar a liberalização comercial e atrair mais investimentos estrangeiros diretos. Usando um modelo de entrada-saída inter-regional, este estudo analisa a evolução do setor em perspectiva espacial. Sabe-se que os investimentos novos resultaram numa estrutura de localização mais dispersa para o setor. Entretanto, nem todos os benefícios dos investimentos novos são obtidos pelas regiões receptoras. O estudo levanta uma série de questões de política, centradas no problema da dependência inter-regional. KEYWORDS: Automotive industryinput-ouptut modelsBrazilForeign Direct Investment
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