Artigo Produção Nacional Revisado por pares

Scaling Down the Monumental: How Public Art Came to Inspire Community Action in Rio de Janeiro

2006; Routledge; Volume: 39; Issue: 2 Linguagem: Português

10.1080/08905760601014952

ISSN

1743-0666

Autores

Paulo Knauss,

Tópico(s)

Communism, Protests, Social Movements

Resumo

Click to increase image sizeClick to decrease image size Notes 1A history of the image of Cristo Redentor can be found in Grinberg, Lucia. “República católica: Cristo Redentor.” In Knauss, Paulo (ed.). Cidade vaidosa: imagens urbanas do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Sette Letras, 1999. 2This argument is elaborated in Knauss, Paulo (ed.). Cidade vaidosa … op. cit. 3For a history of the equestrian statue of D. Pedro I, see Ribeiro, Maria Eurydice de Barros. “Memória em bronze: estátua eqüestre de d. Pedro I.” In Knauss, Paulo (ed.). Cidade vaidosa … op. cit. 4For a general characterization of this movement to promote sculpture in Brazil, see: Knauss, Paulo. “O descobrimento do Brasil em escultura: imagens do civismo.” Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP. São Paulo: n. 20, abril/2000, p. 175-192. 5For a characterization of the Monumento ao trabalhador brasileiro, see Araújo, Paulo César. “Monstro urbano: imagem dos trabalhadores e tempo histórico.” In Knauss, Paulo (ed.). Sorriso da cidade: imagens urbanas e história política de Niterói. Niterói: Niterói Livros, 2003. 6cf., O Globo, 03-05-50. 7The speeches were presented in Jornal do Brasil, 03-05-50. 8cf., Correio da Manhã, 03-05-50. 9cf., O Globo, 02-05-50. 10cf., O Jornal, 04-05-50. 11cf., idem. 12cf., Correio da Manhã, 03-05-50. 13cf., O Globo, 04-05-50. 14cf., Correio da Manhã, 03-05-50; e O Jornal, 04-05-50. 15cf., Jornal do Brasil, 07-05-50. 16cf., Tribuna da Imprensa, 08-05-50. 17cf., O Fluminense, 10-02-74. 18cf., idem. 19cf., O Fluminense, 17-02-74. 20cf., O Fluminense, 06-08-76. 21cf., O Globo, 29-08-82. 22cf., O Globo-Niterói, 05-09-82. 23cf., O Fluminense, 01-05-83. 24For a history of the Statue of Liberty of Vila Kennedy, in Rio de Janeiro, see Azevedo, Cecília. “Essa pobre menina moça: a estátua da Liberdade da Vila Kennedy.” In Knauss, Paulo (ed.). Cidade vaidosa … op. cit. 25Alexandre Calder is a twentieth-century artist whose work is recognized internationally. A panorama of Brazilian sculptor Sergio Camaro's work can be found in Brito, Ronaldo. Sergio Camargo. São Paulo: Cosac & Naify, 2000. 26For a general overview of Waltercio Caldas's sculpture, including reference to his work in Rio de Janeiro, see Waltercio Caldas, 1985-2000. Rio de Janeiro: CCBB, 2001. 27For a consideration of José Resende's sculpture, consult Corréa, Patrícia. José Resende. São Paulo: Cosac & Naify, 2004. 28A panorama of Ascânio MMM's sculpture can be seen in the book Ascânio MMM. Rio de Janeiro: Andréa Jackobsson Estúdio, 2005. 29A general introduction to Ivens Machado's art can be found in Canongia, Ligia (ed.). Ivens Machado: o engenheiro de fábulas. Rio de Janeiro: Petrobrás 2001. 30An analysis of Franz Weissmann's art which emphasizes the theme of the empty space in his work can be found in Salzstein, Sônia. Franz Weissmann. São Paulo: Cosac & Naify, 2001. 31This reading of contemporary sculpture in Rio de Janeiro accompanies the analysis presented in another text: Knauss, Paulo. “Olhares sobre a cidade; as formas da imaginária urbana.” In Cidade-galeria: arte e espaços urbanos; anais do 8°. Encontro do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes da UFRJ. Rio de Janeiro: 2001. 32A general consideration of this program can be found in Conde, Luiz Paulo & Sergio Magalhães. Favela-Bairro: uma outra história da cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: ViverCidades, 2004. 33For a consideration of the history of Rio de Janeiro's favelas, consult Valladares, Lícia do Prado. A invenção da favela: do mito de origem a favela.com. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2005. For a treatment of the community movement of the 1980s and 1990s, consult Brum, Mario Sergio. “O povo acredita na gente”: Rupturas e continuidades do movimento comunitário das favelas do Rio de Janeiro, nas décadas de 1980 e 1990; Master's dissertation in history. Niterói: PPGH/UFF, 2006. 34A good example of public recognition/acknowledgment/gratitude of favelas is the site www.vivafavela.com.br, produced by the NGO Viva Rio. 35The Museu da Maré integrates the cultural ensemble of Maré, directed by the project “Rede memória,” tied to the Centro de Estudos and Ação Social da Maré / CEASM—www.ceasm.org.br. Cf., “A maré está para a memória: favela do Rio ganha museu com sua história.” O Globo, 9-05-2006. 36cf., A general consideration of the municipal program of favela urbanization that introduces the Célula Urbana project can be found in Das remoç[otilde]es ao célula urbana. Rio de Janeiro: Prefeitura da cidade do Rio de Janeiro, 2005. (Cadernos de Comunicação). 37For more information, see: www.inscrire.com. 38See the site: www.ceramicanorio.com/conhecernorio/azulejaria/azulejaria.html. 39In Rio de Janeiro, the best-known face of this process of affirmation of the community movement through the city's culture is the band AfroReggae.

Referência(s)