Artigo Acesso aberto Produção Nacional Revisado por pares

WHAT IS BEHIND A STUDENT’S CHOICE FOR BECOMING A DOCTOR?

2005; Elsevier BV; Volume: 60; Issue: 2 Linguagem: Português

10.1590/s1807-59322005000200011

ISSN

1980-5322

Autores

Luiz Roberto Millan, Raymundo Soares Azevedo, Eneiza Rossi, Orlando Lúcio Neves De Marco, Marília Pereira Bueno Millan, Paulo Corrêa Vaz de Arruda,

Tópico(s)

Diversity and Career in Medicine

Resumo

To determine the reasons for choosing the medical profession by interviewing freshmen medical students from the Faculty of Medicine, University of São Paulo and investigating their socio-economic and psychological profiles, as well as to determine whether there are gender differences. One hundred and sixty three freshmen medical students answered a questionnaire regarding their socio-economical profile. Of those, 30 female and 30 male students underwent a face-to-face interview regarding the career choice, the Thematic Apperception Test (TAT) and the 16 Personality Factor Questionnaire (16 PF). The results were analyzed qualitatively and by Mann-Whitney, χ2, Fisher's Exact, and rp coefficient tests. Most students were middle class, catholic, and had physicians in their families. Students of both genders had made an: early choice of the medical career and a persistence in taking exams many times, even after being discouraged. They also showed an awareness of the difficulties and limitations in developing their careers. The study revealed a strong valuation of the humanistic aspects of medicine; openness to new experiences; a deep personal identification with the choice of profession; a critical need for fulfillment in their careers; and conscious and unconscious desires to help people and be recognized for their usefulness, without being narcissistic. Female students were more sensitive (P <.001) and less imaginative (P = .005) than male students, who were more utilitarian and less grounded; female students tended to present greater emotional maturity while male students presented a greater tendency towards competition, and were more ambitious. Students of both genders have similar socio-economical profiles and features regarding their motivations for choosing the medical profession. Slight differences were found regarding some psychological aspects. Determinar as razões da escolha da profissão médica em um grupo de alunos do primeiro ano de medicina da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, investigando o perfil sócio-econômico e psicológico, e as diferenças com relação ao gênero dos alunos. Cento e sessenta e trés alunos responderam a um questionário para avaliar seu perfil sócio-econômico. Destes, 30 mulheres e 30 homens submeteram-se a uma entrevista face a face sobre a escolha da profissão, ao Teste de Apercepção Temática (TAT) e ao teste 16 PF. Os resultados foram analisados qualitativamente e pelos testes de Mann-Whitney, χ2, Fisher's Exact e coeficiente rp. A maioria dos estudantes pertence à classe média, são católicos e possuem médicos na família. Estudantes de ambos os géneros haviam escolhido precocemente a profissão e mostraram persisténcia para prestar o vestibular, mesmo quando desencorajados por terceiros. O estudo revelou consciência das dificuldades e limitações da carreira médica, bem como grande valorização dos aspectos humanísticos da medicina e espírito aberto a novas experiências. Verificou-se que a profissão ocupa um papel central em suas identidades, a relevância dada à satisfação profissional, o desejo consciente e inconsciente de ajudar os semelhantes e de serem reconhecidos por isso, sem a busca exclusiva de uma gratificação narcísica. As alunas apresentaram maior Brandura (p<0,001) e menor Imaginação (p = 0,005) do que os alunos, que são mais práticos e criativos. As alunas apresentaram maior grau de maturidade, e os alunos maior competitividade e ambição. Estudantes de ambos os gêneros apresentam um perfil semelhante quanto às motivações para a escolha da profissão e quanto ao perfil sócio-econômico. Pequenas diferenças foram encontradas quanto aos aspectos psicológicos.

Referência(s)