Digital requests for academic help: the context of simulation
2011; PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SÃO PAULO; Volume: 32; Issue: 2 Linguagem: Inglês
ISSN
2318-7115
Autores Tópico(s)Linguistics and Education Research
ResumoDigital genres usually present features which have not been crystallized. Nevertheless, by means of principles of Genre Analysis (Swales, 1990, 1992; Bhatia, 1993, 2004) and concepts from Systemic-Functional Grammar (Halliday, 1970, 1989; Halliday & Hasan, 1985; Halliday & Matthiessen, 2004), some recurring features can be identifi ed. This research aims at investigating a set of emails whose main communicative purpose is to request academic help in a discussion list in Portuguese where those interested in Languages interact and exchange information. The study of Context of Situation (Halliday, 1970, 1989; Halliday & Hasan, 1985; Halliday & Matthiessen, 2004) shows the social relevance of this digital genre. Key-words: LSP: Languages for Specifi c Purposes; Systemic-Functional Grammar; Genre Analysis; digital genres. Resumo Os generos digitais apresentam caracteristicas pouco cristalizadas. No entanto, atraves dos principios da Analise de Generos (Swales, 1990, 1992; Bhatia, 1993, 2004) e da Gramatica Sistemico-Funcional (Halliday, 1970, 1989; Halliday & Hasan, 1985; Halliday & Matthiessen, 2004), alguns tracos recorrentes podem ser identifi cados. Este trabalho se propoe a investigar um conjunto de emails, cujo proposito comunicativo principal e pedir ajuda academica em uma lista de discussoes em Portugues atraves da qual professores, alunos e pessoas interessadas em Linguagem interagem e trocam informacoes. O estudo do Contexto de Situacao (Halliday, 1970, 1989; Halliday & 3PR1_32-2_miolo.indd 173 14/11/2012 11:47:21 174 the ESPecialist, Sao Paulo, vol. 32, no 2 2011 Hasan, 1985; Halliday & Matthiessen, 2004) revela a relevância social desse genero digital. Palavras-chave: LEFE: Linguas Estrangeiras para Fins Especifi cos; Gramatica Sistemico-Funcional; Analise de Generos; generos digitais.
Referência(s)