The Composition of Experience in the Musical-holistic Art of Dario Buccino
2016; National Scientific and Technical Research Council; Volume: 4; Issue: 1 Linguagem: Inglês
ISSN
2250-7116
Autores Tópico(s)Art, Technology, and Culture
ResumoNowadays is no longer exclusively a performative art: as in the case of electronic music, it can also be produced completely by means of technology, without the live bodily action of an instrumentalist. With respect to this aesthetic paradigm, the Italian composer Dario Buccino (Rome, 1968) does exactly the opposite, creating a which is even hyper-performative, in that it increases to the highest degree the requirements regarding the performing subject's awareness and free intentionality, and minimizes (human) automaticity. To this end he has developed an original notation system, with many graphical ad hoc solutions, where musical symbols are integrated with indications about the proprioceptive attitude and the physical actions of the performer (often kindred to those of experimental theatre, dance, and body art), above all about the experiences to be felt when playing. Buccino goes farther on the way of Karlheinz Stockhausen's intuitive music (about 1968-70), Dieter Schnebel's Maulwerke (1968-74), Helmut Lachenmann's musique concrete instrumentale, Brian Ferneyhough's extreme demand for effort, and radicalises an approach which instead is typical of other musical genres, where form at all levels arises in composition (often extemporaneous) from the singular physical relationship of the interpreter with the instrument. Keywords: Contemporary music, performance, automaticity, physical actions, musical analysis La composicion de la experiencia en el arte musical-holistico de Dario Buccino Hoy la ya no es exclusivamente un arte performativo: por ejemplo, la electronica se puede producir completamente por medio de la tecnologia, sin la accion corporal en vivo de instrumentistas. Con respecto a este paradigma estetico, el compositor italiano Dario Buccino (Roma, 1968) hace exactamente lo contrario, creando una aun hiper-performativa, ya que aumenta en sumo grado los requisitos sobre la conciencia y la libre intencionalidad del sujeto actuante y minimiza la automaticidad (humana). Para ello ha desarrollado un sistema de notacion original, con muchas soluciones graficas ad hoc , en el cual los simbolos musicales se combinan con indicaciones sobre la actitud propioceptiva y las acciones fisicas del interprete (a menudo afines a las de teatro experimental, danza y body art ), principalmente sobre las experiencias que se sentiran durante la ejecucion. Buccino va mas lejos en la linea de la musica intuitiva de Karlheinz Stockhausen (1968-70), de los Maulwerke de Dieter Schnebel (1968-74), de la musique concrete instrumentale de Helmut Lachenmann, de la demanda extrema de esfuerzo de Brian Ferneyhough, y radicaliza un enfoque que es tipico de otros generos musicales, en el que la forma en todos sus niveles surge en la composicion (a menudo extemporanea), a partir de la relacion fisica singular del interprete con el instrumento. Palabras clave : contemporanea, performance , automaticidad, acciones fisicas, analisis musical A composicao da experiencia na arte musical-holistica de Dario Buccino Hoje em dia a nao e mais exclusivamente uma arte performativa: por exemplo, a eletronica pode ser completamente produzida por meio da tecnologia, sem acoes corporais feitas ao vivo por instrumentistas. Em relacao a este paradigma estetico, o compositor italiano Dario Buccino (Roma, 1968) faz exatamente o oposto, criando uma que e ate mesmo hiper-performativa, pois ela aumenta ao mais alto grau as exigencias relativas a consciencia e a intencionalidade livre do interprete, e minimiza a automaticidade (humana). Para este fim, ele desenvolveu um sistema de notacao original, com muitas solucoes graficas ad hoc , onde os simbolos musicais sao integrados com indicacoes sobre a atitude proprioceptiva e as acoes fisicas do interprete (frequentemente afins as do teatro experimental, danca e body art ), principalmente sobre as experiencias subjetivas tidas enquanto toca. Buccino vai mais longe na linha da musica intuitiva de Karlheinz Stockhausen (1968-1970), dos Maulwerke de Dieter Schnebel (1968-1974), da musique concrete instrumentale de Helmut Lachenmann, da extrema demanda de esforco de Brian Ferneyhough, e radicaliza uma abordagem que em vez e tipica de outros generos, onde a forma a todos os niveis surge na composicao (frequentemente extemporânea) da relacao fisica singular do interprete com o instrumento. Palavras-chave: contemporânea, performance, automaticidade, acoes fisicas, analise musical
Referência(s)