
A disregard doctrine no direito tributário brasileiro: alcance e procedimento administrativo prévio [voto em decisão judicial] (The Disregard Doctrine Under Brazilian Law: Scope and Prior Administrative Proceeding)
2013; RELX Group (Netherlands); Linguagem: Português
ISSN
1556-5068
Autores Tópico(s)Comparative constitutional jurisprudence studies
ResumoPortuguese Abstract: Voto proferido em decisao judicial, no âmbito do Tribunal Regional Federal, com sede no Rio de Janeiro, a respeito da compreensao da disregard doctrine no direito tributario brasileiro e da sua aplicacao, pelas autoridades administrativas, depender de um procedimento administrativo previo. O voto, ao partir da premissa de que e o procedimento administrativo, com a participacao do interessado, que legitima a constituicao de decisoes administrativas restritivas dos seus direitos, conclui que a desconsideracao da personalidade juridica (disregard doctrine), pela autoridade administrativa, devera ser precedida de intimacao das pessoas fisicas envolvidas, para que exercam o direito de defesa, e so podera ser decretada, em decisao motivada, apos o contraditorio previo. Ademais, o voto firma o entendimento de que a responsabilidade pessoal dos socios-gerentes, prevista no art. 135 III do Codigo Tributario Nacional / CTN, diante da exegese da Sumula no 430 do Superior Tribunal de Justica / STJ (O inadimplemento da obrigacao tributaria pela sociedade nao gera, por si so, a responsabilidade solidaria do socio-gerente), vincula-se a teoria maior da disregard doctrine, de modo que a responsabilizacao e condicionada a ocorrencia de um ilicito do qual, necessariamente, resulte a obrigacao tributaria. Alem de precedentes do proprio STJ, o voto vale-se do Codigo Modelo de Processos Administrativos - Judicial e Extrajudicial - para Ibero-America, do Instituto Ibero-Americano de Direito Processual, e das seguintes regras em vigor no direito brasileiro: Art. 5 ° LIV e LV da Constituicao Federal; Art. 202 I do Codigo Tributario Nacional; Art. 2 ° §§ 5 °, I, e 6 °, e Art. 4 ° VI da Lei de Execucoes Fiscais; Artigos 9°, 10 I e 11, do Decreto Federal 70.235/72; Artigos 2°, 3 ° II e III, 26 e 28 da Lei 9.784/99.English Abstract: This text is an opinion given in a judgment by the Federal Regional Court based in Rio de Janeiro regarding the understanding of the disregard doctrine in Brazilian tax law and its application as depending on a prior administrative proceeding. The opinion, based on the premise that it is the administrative proceeding, with the participation of the interested party, that legitimates the formation of administrative judgments that restrict rights, concludes that the disregard doctrine must not be invoked by the administrative authority in order to disregard legal personality without first summoning the individuals involved so that they can exercise their right to defense in prior adversarial proceedings, and the resulting decision must be accompanied by a statement of reasons. In addition, the opinion confirms the understanding that the personal liability of the managing partners under Article 135 III of the National Tax Code [Codigo Tributario Nacional (CTN)], in light of the exegesis of the precedent no. 430 of the Supreme Court [Superior Tribunal de Justica (STJ)] (i.e., that the company’s breach of a tax obligation alone does not render the managing partner jointly and severally liable), is tied to the broader theory of the disregard doctrine, so that the managing partner cannot be held liable unless the tax obligation necessarily results from the occurrence of an illegal act. Besides the precedents of the Supreme Court itself, the opinion draws on the Model Code of Judicial and Extrajudicial Administrative Proceedings for Ibero-America, of Instituto Ibero-Americano de Direito Processual [Ibero-American Institute of Procedural Law] and the following rules in force in Brazilian law: Article 5 ° LIV and LV of the Federal Constitution; Article 202 I of the National Tax Code; Article 2 ° §§ 5 °, I, and 6 °, and Article 4 ° VI of the Fiscal Enforcement Act [Lei de Execucoes Fiscais]; Articles 9°, 10 I and 11, of Federal Decree 70.235/72; Articles 2°, 3 ° II and III, 26 and 28 of the Law 9.784/99.
Referência(s)