Transparency or Marketing Strategy: An Analysis of 2012 and Sustainability Report 2013 Published By the Corinthians

2015; UNIVERSIDADE NOVE DE JULHO; Volume: 4; Issue: 3 Linguagem: Inglês

ISSN

2316-932X

Autores

José Carlos Marques, Roberta Ferreira Brondani,

Tópico(s)

Physical Education and Sports Studies

Resumo

EnglishThis paper intends analyze how the Sport Club Corinthians Paulista, traditional sports club founded in 1910 in Sao Paulo (SP), provides transparency in reporting of their sustainability reports published since 2009. To this end, the corpus of analysis are the 2012 and 2013 Sustainability Reports, years that marked the history of the club due to facts that are opposed by his extraordinary character. The year 2012 was marked by unprecedented glory as victories in the Copa Libertadores and the FIFA Club World Championship in its new format. Since the year 2013 was evidenced by unexpected tragedies, like the death of a Bolivian fan for starting the club in the Copa Libertadores and accidents involving workers in the construction of the new stadium of Corinthians, which would be used as one of the World Cup 2014 in Brazil. To see if there was balance between publications was used as a methodology content analysis and quantitative research. As a result it was found that the club was not fully transparent and non-paid accounts with a total balance through their Sustainability Reports, which did not show clearly and convincingly, positioning the Corinthians regarding the matters analyzed. Used for this purpose, the Sustainability Reports are just a marketing piece, whose purpose is only disclose euphoric manner the actions and activities of the organization. Finally, this paper aims to contribute to the studies on the use of transparency in reporting of sustainability reports, not exhausting the subject matter and leaving open topic for further analyzes. portuguesEste trabalho tem como questao de pesquisa analisar como o Sport Club Corinthians Paulista, tradicional clube esportivo fundado em 1910 na cidade de Sao Paulo (SP), apresenta a transparencia de suas atividades por meio da prestacao de contas de seus Relatorios de Sustentabilidade, os quais vem sendo publicados desde 2009. Para tanto, o corpus de analise sao os Relatorios de Sustentabilidade de 2012 e 2013, anos que marcaram a historia do clube devido a fatos que se contrapoem por seu carater extraordinario. O ano de 2012 foi marcado por glorias ineditas, como as vitorias na Copa Libertadores da America e no Campeonato Mundial de Clubes FIFA em seu novo formato. Ja o ano de 2013 foi evidenciado por tragedias inesperadas, como a morte de um torcedor boliviano durante partida do clube na Copa Libertadores da America e os acidentes que vitimaram operarios na construcao do novo estadio do Corinthians, que seria utilizado como um dos palcos da Copa do Mundo de 2014, no Brasil. Para verificar se houve equilibrio entre as duas publicacoes, utilizou-se como metodologia a Analise de Conteudo e a pesquisa quantitativa. Como resultado constatou-se que o clube nao foi totalmente transparente e nao prestou contas com total equilibrio por meio de seus Relatorios de Sustentabilidade, os quais nao apresentavam, de forma clara e convincente, o posicionamento do Corinthians em relacao aos problemas de 2013. Utilizados com essa finalidade, os Relatorios de Sustentabilidade nao passam de uma peca de marketing, cujo intuito e divulgar de forma euforica as acoes e atividades da organizacao. Por fim, este artigo buscou contribuir com os estudos acerca da utilizacao da transparencia na prestacao de contas dos relatorios de sustentabilidade, nao esgotando o assunto em questao e deixando o tema aberto para novas analises.

Referência(s)