
Experiência e discurso como lugares de memória: a escola e a produção de lugares comuns
2006; UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS; Volume: 17; Issue: 2 Linguagem: Inglês
ISSN
1980-6248
Autores Tópico(s)Education and Digital Technologies
ResumoNeste texto, desenvolvo uma reflexao sobre as praticas escolares e as praticas discursivas, explorando alguns sentidos de lugares de memoria e indagando sobre as possiveis configuracoes de lugares comuns. Buscando compreender o que ha de prototipico e de idiossincratico nas experiencias vividas e historicamente situadas, problematizo mais detidamente a nocao de experiencia, discutindo a inter-constituicao das dimensoes individual, subjetiva e historica, coletiva. No âmbito das contribuicoes de diversos autores, destaco as ideias de Vygotsky e Bakhtin com relacao ao signo e a significacao, como fecundas e inspiradoras para a compreensao das possibilidades e formas de memoria inscritas no corpo e na linguagem. A partir das elaboracoes teoricas e conceituais, apresento a analise de uma situacao de ensino na escola, explorando as implicacoes de alguns pressupostos da perspectiva teorica assumida para a interpretacao do material empirico escolhido como foco de analise. Na analise, vao ganhando visibilidade as con(tra)dicoes da experiencia, a intensidade de sentidos e a heterogeneidade do lugar comumAbstract: In the present text, I inquire about school and discourse practices, exploring the meanings of lieux de memoire and asking about some possible configurations of commonplaces in relation to such practices. In the search for understanding what can be considered prototypical and idiosyncratic in the lived and historically situated experiences, I focus on the notion of experience, discussing the inter-constitution of its multiple dimensions – individual, subjective and historical, collective. I highlight among the diverse contributions of many different authors the ideas of Vygotsky and Bakhtin concerning signification and sign as inspiring and productive for the comprehension of the possibilities and forms of memory inscribed in people’s bodies and in language. Taking such theoretical and conceptual elaborations as points of anchorage, I analyze a teaching event in a Brazilian elementary school classroom, examining the implications of these assumptions for the interpretation of the empirical material. The analysis of discourse practices in this social institution points to the conditions and contradictions of experience, the diversity and intensity of senses, and the heterogeneity of the commonplace.Key words: Experience. Signification. Discursive practices. School practices. Sense production. Lieux de memoire. Commonplace
Referência(s)