Artigo Acesso aberto Revisado por pares

La puesta en vilo de las humanidades: juego y resistencia

2017; National Pedagogic University; Volume: 72; Issue: 1 Linguagem: Espanhol

10.17227/01203916.72rce39.63

ISSN

2323-0134

Autores

Germán Vargas Guillén, Mary Julieth Guerrero,

Tópico(s)

Educational theories and practices

Resumo

The thesis proposed in this article is that game is a field in which the possibility and the horizon of being are put into play.Game is a space of resistance both to capitalism and to the presumed transcendence of the thelos (personal and collective, in culture, including the Western culture).This thesis is developed through the following steps: (1) discussion: posthumanism, antihumanism, and humanism; (2) the idea of ethics as first philosophy in "Humanism of the Other;" (3) the essencing and game as vital phenomena and places of resistance.As a colophon, the following question is posed: What are the humanities "here and now" for?The humanities are proposed as a necessary condition for peace based on the relationship between virtue (understood as good = justice = ἀρετή) and happiness (εὐδαιμονία). ResumoA tese central do artigo é: o jogo é o âmbito no qual é posta em jogo a possibilidade e o horizonte do ser.O jogo é espaço de resistência tanto ao capitalismo como à presunção da transcendência do thelos (pessoal e coletivo, na cultura, incluindo a ocidental).Para o desenvolvimento da tese, foram estabelecidos os seguintes passos: (1) A discussão: pós-humanismo, anti-humanismo e humanismo, (2) a proposta da ética como filosofia primeira no "humanismo do outro" (3) o essencial e o jogo como fenômenos vitais e lugares de resistência.Finalmente, questiona-se: para que as humanidades "aqui e agora"?Estabelecendo como condição necessária para a paz desde a relação virtude (entenda-se como bem =justiça =ἀρετή) e felicidade (εὐδαιμονία).

Referência(s)