Ser menina ontem e hoje: notas para uma pré-história do feminino'
2003; UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS; Volume: 14; Issue: 3 Linguagem: Inglês
ISSN
1980-6248
Autores Tópico(s)Psychology and Mental Health
ResumoPouco pesquisada tanto pelas ciencias do desenvolvimento como pelo pensamento da diferenca, a relacao mae-filha nos primeiros anos de vida e aqui discutida na perspectiva da pedagogia da diferenca em creches. Revisitando a Psicanalise, o texto mostra que e necessario reconhecer a propria origem da relacao com a mae para elaborar a propria subjetividade. No entanto, diferente das abordagens centradas na adulta - filha ou mae -, a pesquisa destaca a filha pequena.Abstract:The mother-daughter relationship during the first years of/ife has not been much researched by the development sciences or by the difference line of thought. It is here discussed according to the framework of the pedagogy of difference of childcare institutions. Revisiting Psychoanalysis, the text shows that it is necessary to recognize the origin of ones own relation with the mother to elabotate ones own subjectivity. However, different from the approaches centered on the adult - daughter or mother -, this research highlights the small daughter.Key-words: Mother-daughter relationship. Childcare center. Italy. Pedagogy of the difference. Small children. Gender relations
Referência(s)