Revisão Revisado por pares

Die Kosten von Übergewicht und Adipositas in Deutschland – ein systematischer Literaturüberblick

2017; Thieme Medical Publishers (Germany); Volume: 80; Issue: 05 Linguagem: Alemão

10.1055/s-0043-104692

ISSN

1439-4421

Autores

Alexander Konnopka, Astrid Dobroschke, Thomas Lehnert, Hans‐Helmut König,

Tópico(s)

Child and Adolescent Health

Resumo

The aim of this paper was to conduct a systematic review of cost-of-illness studies for overweight and adiposity in Germany.We conducted a PubMed search to identify relevant studies. To increase comparability, all cost data were inflated to 2014 prices. For bottom-up studies, we additionally calculated relative cost-differences between normal weight and overweight, as well as adiposity. These relative differences were pooled using meta-analytical techniques and extrapolated to the German population.We identified 15 bottom-up studies, 6 top-down studies and 2 Markov simulations. On average, top-down studies reported direct costs of 7.9 billion Euros and indirect costs of 3.6 billion Euros. Due to between-study heterogeneity, we were not able to pool absolute costs reported in bottom-up studies. The pooled relative cost-differences for studies conducted with adult persons were +22% for the difference between normal weight and overweight and +53% for the difference between normal weight and adiposity. The corresponding effect sizes were 0.07 (- 0.05; 0.19) and 0.15 (0.02; 0.28), respectively. In studies conducted with children and adolescents, relative cost-differences were considerably smaller with corresponding effect sizes being close to zero. Extrapolation of relative pooled cost-differences from bottom-up studies to the German total population yielded direct and indirect excess costs of 22.2 billion Euros for overweight and 23.0 billion Euros for adiposity.We found substantial heterogeneity of cost findings between studies for top-down and bottom-up studies as well, which points to substantial uncertainty and strongly hampers clear statements about the costs of overweight and adiposity. Our findings imply that costs are underestimated by top-down studies, whereas overestimated by our extrapolation. The true costs presumably lie between the findings of both approaches.Ziel dieser Arbeit war eine systematische Übersicht über Krankheitskostenstudien zu Übergewicht und Adipositas für Deutschland zu erstellen.Wir haben eine PubMed-Recherche durchgeführt. Um die Vergleichbarkeit zu erhöhen, haben wir alle Kostendaten auf das Jahr 2014 inflationiert. Bei Bottom-up Studien haben wir zusätzlich die relativen Kostenunterschiede zwischen Übergewicht bzw. Adipositas und Normalgewicht berechnet, meta-analytisch aggregiert und auf die Gesamtbevölkerung extrapoliert.Insgesamt konnten wir 15 Bottom-up Studien, 6 Top-down Studien und 2 Markov-Modellierungen identifizieren. Im Durchschnitt berichteten die Top-Down Studien direkte Kosten von 7,9 Mrd. Euro und indirekte Kosten von 3,6 Mrd. Euro. Die absoluten Ergebnisse der Bottom-up Studien waren aufgrund der Heterogenität der Studien nicht aggregierbar. Die gepoolten relativen Mittelwertdifferenzen in Studien mit Erwachsenen waren +22% für den Unterschied zwischen Übergewicht und Normalgewicht bzw. +53% für den Unterschied zwischen Adipositas und Normalgewicht. Die entsprechenden Effektstärken waren 0,07 (−0,05; 0,19), bzw. 0,15 (0,02; 0,28). Bei Kindern waren die relativen Mittelwertdifferenzen deutlich geringer und die dazugehörigen Effektstärken nahezu null. Die Extrapolation der Bottom-up Ergebnisse auf die Gesamtbevölkerung ergab direkte und indirekte Excess-Kosten von 22,2 Mrd. Euro für Übergewicht und 23,0 Mrd. Euro für Adipositas.Zusammenfassend zeigte sich sowohl bei den Top-down Studien als auch bei den Bottom-up Studien eine große Heterogenität der Ergebnisse, welche auf eine erhebliche Unsicherheit hindeutet und eindeutige Aussagen zu den Kosten von Übergewicht und Adipositas sehr erschwert. Insgesamt deuten die Ergebnisse darauf hin, dass die Gesamtkosten in Top-down Studien stark unterschätzt werden.

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