Artigo Acesso aberto Produção Nacional Revisado por pares

Teaching-learning evaluation on the ICNP® using virtual learning environment

2017; Associação Brasileira de Enfermagem; Volume: 70; Issue: 3 Linguagem: Português

10.1590/0034-7167-2016-0545

ISSN

1984-0446

Autores

Carolina Costa Valcanti Avelino, Lívia Cristina Scalon da Costa Perinoti, Soraia Matilde Marques Buchhorn, Denismar Alves Nogueira, Sueli Leiko Takamatsu Goyatá,

Tópico(s)

Nursing Diagnosis and Documentation

Resumo

Evaluating the teaching-learning process of undergraduates and nursing professionals on the International Classification for Nursing Practice (ICNP®) through a course on Moodle Platform.Mixed research conducted with 51 nursing students and nurses. Many technological and educational resources were used. To collect data, two semi-structured questionnaires were applied and focus groups were carried out. Statistical and thematic analysis of the data was performed.There was a correlation between the Wiki variable, the Animation Video (p = 0.002) and the Arch Method (p = 0.04), as well as a correlation between the Forum, the Virtual Book (P < 0.001) and time (p = 0.009). Three topics emerged: innovation in the application of technological resources, distance education in the professional education and permanent education and the teaching-learning process on the ICNP® in a collaborative way.Teaching-learning strategies and technological resources used were pointed out as innovative and helped students have a better performance.Avaliar o ensino-aprendizagem de graduandos e profissionais de enfermagem sobre a Classificação Internacional para a Prática de Enfermagem (CIPE®) por meio de um curso na Plataforma Moodle.Pesquisa mista realizada com 51 graduandos de enfermagem e enfermeiros. Utilizaram-se diversos recursos tecnológicos e educacionais. Para a coleta de dados foram aplicados dois questionários semiestruturados e realizados grupos focais. Procedeu-se à análise estatística e temática dos dados.Houve correlação entre a variável Wiki com o Vídeo de Animação (p = 0,002) e com o Método do Arco (p = 0,04) e do Fórum com o Livro Virtual (P < 0,001) e com o tempo (p = 0,009). Três temas emergiram: inovação na aplicação de recursos tecnológicos, educação à distância na formação profissional e educação permanente e o processo de ensino-aprendizagem sobre a CIPE® de forma colaborativa.As estratégias de ensino-aprendizagem e os recursos tecnológicos utilizados foram apontados como inovadores e auxiliaram no melhor desempenho dos alunos.

Referência(s)