Artigo Acesso aberto Revisado por pares

O tempo verbal na poesia homérica

2010; UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO; Volume: 2; Issue: 1 Linguagem: Inglês

10.25187/codex.v2i1.2822

ISSN

2176-1779

Autores

Caroline Evangelista Lopes,

Tópico(s)

Linguistics and Language Studies

Resumo

<div class="page" title="Page 74"><div class="layoutArea"><div class="column"><p><span>Em qualquer enunciação, a localização temporal dos eventos não ocorre somente por meio do uso dos tempos verbais. Ela se dá através da relação dos tempos entre si e da sua relação com o momento de enunciação. No caso da poesia homérica, o contexto de enunciação coincide com o momento de composição diante da audiência, o que, junto com a <em>enargeia</em>, resulta em um uso específico dos tempos verbais na estruturação da narrativa épica. Baseando-se nessa característica, o trabalho apresentado tem por objetivo rastrear a estrutura verbal utilizada nas cenas de <em>androktasiai</em> da Ilíada, XI, a fim de compreender até que ponto os tempos verbais empregados pelo narrador são resultados da relação do aedo com sua audiência e de que forma eles são empregados. </span></p><p><span><br /></span></p><div class="page" title="Page 1"><div class="layoutArea"><div class="column"><p><strong>The Verb Tense in Homeric Poetry</strong></p><p><strong>Abstract </strong></p><p><span>In any enunciation the temporal definition of a state of affairs does not occur only by the use of a verbal tense, but also by the relation of a verbal tense with all the others and their relation with the enunciation moment. In the Homeric poetry the enunciation context coincides with</span></p><div class="page" title="Page 1"><div class="layoutArea"><div class="column"><p><span>he composition before an audience. This and the so called enargeia result in a specific use of verbal tenses in epic narrative framework. Based on that feature this paper aims to trace the verbal structure on the narrative framework used in androktasiai-scenes in Iliad XI in order to understand whether or not the singer chooses a tense because of his special relation with his audience and how this tense is employed. </span></p><p><span><strong>Keywords</strong>: Homeric Poetry; Oral Tradition; Verbal Framework; Narratology; Enunciation Theory. </span></p></div></div></div><p><span> </span></p></div></div></div><p><span><br /></span></p></div></div></div>

Referência(s)