The potential relationships of Social Education and Social Pedagogy in the “Mais Educação” Program (More Education)
2017; UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS; Volume: 11; Issue: 2 Linguagem: Inglês
10.14244/198271992277
ISSN1982-7199
AutoresErcília Maria Ângeli Teixeira de Paula, Lucas Tagliari da Silva, Marcos Antônio dos Santos,
Tópico(s)Psychodrama and Leishmaniasis Studies
ResumoThis study aimed at reviewing the literature that discusses Social Pedagogy and Social Education within the Brazilian Program “Mais Educacao” (More Education). The research also sought to analyze the characteristics of the pedagogical proposals and the theoretical methodological principles in the academic literature of the areas of Social Pedagogy and Social Education in the aforementioned program. This theoretical qualitative research included a literature review of articles published in indexed periodicals from the CAPES portal. The data collection used Google, Google Scholar and SciELO databases from August 2015 to December 2016.The results demonstrated that there were relations between the “Mais Educacao” Program with Social Pedagogy and Social Education with respect to the theoretical, educational and cultural practices of this program during the Dilma presidency (2011-2016). However, when the Temer presidency took over in August 2016, some changes occurred in the program, which took the name “Programa Novo Mais Educacao” (New ‘ Mais Educacao ’ Program). In addition to the name change, the characteristics and aims of the program have changed and the focus is now on the reinforcement of the areas of Portuguese and Mathematics. These aspects are different from the initial proposal that aimed at the provision of educational, artistic and inclusive educational practices, especially for students in vulnerable social conditions. Thus, the recent proposal of the New ‘ Mais Educacao ’ Program distances itself from the principles of Social Pedagogy and Social Education. Keywords : Social Pedagogy, Social Education, “Mais Educacao” Program. References : BRASIL,Presidencia da Republica. Casa Cicil. Subchefia para Assuntos Juridicos. Lei n° 8069 de 13 de julho de 1990. Dispoe sobre o Estatuto da Crianca e do Adolescente e da outras providencias. Disponivel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm . Acesso em 11 de janeiro de 2017. BRASIL, Ministerio da Educacao. Programa Mais Educacao : Passo a Passo. Disponivel em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docmanv p. 341-368, 2010. Disponivel em: http://www.am.unisal.br/pos/stricto-educacao/revista.asp . Acesso em: 10 maio. 2016. CAMORS, J. et al. Reflexiones sobre las practicas educativas en Brasil y Uruguai . Pedagogia Social y educacional social. 1a edicao. Unidad de Medios Tecnicos, Ediciones y Comunicacion (UMTEC), Uruguay, 2016, 147 p. CRISPIM, R. I. C. A educacao integral proposta pelo programa mais educacao: revisao bibliografica. Anais . CINTED: Congresso Internacional de Educacao e Inclusao. Praticas Pedagogicas, Direitos Humanos e Interculturalidades. 2015, p. 1-10,Campina Grande, Paraiba. Disponivel em: http://editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/Modalidade_1datahora_10_11_2014_17_10_49_idinscrito_4799_ed59b2e6c43a453e73ef26aec6726b06.pdf. Acesso em 11 de janeiro de 2017. DULCE, J. A. S. U.; STRIEDER, M. O (Des)interesse dos professores frente as atividades em contraturno. Revista Eletronica Actualidades Investigativas em Educacion [online], vol. 15, n. 1; 2015. p. 1-18 Disponivel em http://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v15n1/a26v15n1.pdf . Acesso em 11 de janeiro de 2017. EBOLI, T. Uma experiencia de educacao em tempo integral . Centro Educacional Carneiro Ribeiro. Bahia: MEC – INEP, 1969. Disponivel em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001840.pdf Acesso em 13 junho 2017. FARIA, T. C. L. de. Reflexoes sobre a implantacao do programa mais educacao na rede municipal de ensino do Natal, RN. Revista Quipus [online], vol. 01, n. 01; p. 25-37, 2011. Disponivel em: https://repositorio.unp.br/index.php/quipus/index . Acesso em: 10 maio 2016. FIGUEIREDO, J. S. B. A Educacao em tempo integral no contexto das politicas publicas brasileiras. Anais do IV CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLITICA E ADMINISTRACAO DA EDUCACAO. 14 a 16 de abril de 2014, Porto, Portugal . p. 1-15. Disponivel em: http://www.anpae.org.br/IBERO_AMERICANO_IV/GT5/GT5_Comunicacao/JacquelineDeSousaBatistaFigueiredo_GT5_integral.pdf . Acesso em: 01 de janeiro de 2017 2016. FREITAS, C. R. de; GALTER, M. I. Reflexoes sobre a educacao em tempo integral no seculo XX. Educere et Educare – Revista de Educacao , Projeto Saber, Universidade do Oeste do Parana, Cascavel, 2007, vol. 2, n. 3, p. 123 – 138. GADOTTI, M. Educacao popular, educacao social, educacao comunitaria: conceitos e praticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Revista Dialogos . IV CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL: Dominio Epistemologico, 2012, vol. 18, n. 2; p. 10-32. LECLERC, G. F. E.; MOLL, J. Programa Mais Educacao: avancos e desafios para uma estrategia indutora da educacao integral e em tempo integral. Educar em Revista [online], n. 45, p, 91-110, 2012. Disponivel em: www.scielo.com . Acesso em: 10 maio 2016. MACHADO, F. P. Escola de horario integral : dia-a-dia concretizando utopias. In: COELHO, L. M. C. da C.; CAVALIERE, A. M. V. Educacao brasileira e(m) tempo integral . Petropolis, RJ: Vozes, 2002, p. 2-14. MAGER, M. et al. Praticas com criancas, adolescentes e jovens : pensamentos decantados. Maringa: Eduem, 2011. MARTINIS, P. Sujeto de la educacion y discurso pedagogico (social). O acerca de la continuidad entre sujetos sociales y sujetos educativos. In: CAMORS, J. et al. Reflexiones sobre las practicas educativas em Brasil y Uruguai . Pedagogia Social y educacional social. 1a edicao. Unidad de Medios Tecnicos, Ediciones y Comunicacion (UMTEC), Uruguay, 2016, p. 39-54. MULLER, V. R.; RODRIGUES, P.C.; ALVARO, J. D. F. Sujeitos de direitos: experiencias de Educacao Social com criancas e adolescentes no Brasil. In: CAMORS, J. et al. Reflexiones sobre las practicas educativas em Brasil y Uruguai . Pedagogia Social y educacional social. 1a edicao. Unidad de Medios Tecnicos, Ediciones y Comunicacion (UMTEC), Uruguay, 2016, p. 19-38. PARO, V. Escola em tempo integral : desafio para o ensino publico. Sao Paulo: Cortez, 1988. PAULA, E. M. A. T. de; MACHADO, E. R. A pedagogia social na educacao: analise de perspectivas de formacao e atuacao dos educadores sociais no Brasil. Anais do CONGRESSO NACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, Faculdade de Educacao, Universidade de Sao Paulo, Sao Paulo, p. 1-16, 2009. Disponivel em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=M92008000100005s COLODETE, P. R.; PAIVA J. S. Pedagogia social: definicoes, formacao, espacos de trabalho, grandes nomes & epistemologias. Revista Conhecimento em Destaque [online], vol. 01, n. 02, s/p. 2012. Disponivel em: http://www.soufabra.com.br/revista/index.php/cedfabra/index . Acesso em: 10 maio 2016. RIBEIRO, M. Exclusao e educacao social: conceitos em superficie e fundo. Revista Educacao e Sociedade [online], vol. 27, n. 94; p. 155-178, 2006. Disponivel em: www.scielo.com . Acesso em: 10 maio 2016. SOUZA, C. R. T.; MULLER, V. R. Educador social: conceitos fundamentais para sua formacao. Anais do IX CONGRESSO NACIONAL DE EDUCACAO – EDUCERE, III ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, Pontificia Universidade Catolica do Parana, Curitiba, Parana, 2009, p. 3201-3214. Disponivel em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/2658_1385.pdf . Acesso em 11 de janeiro de 2017. ZUCCHETTI, D. T; MOURA E. P. G. Educacao nao escolar e universidade: necessarias interlocucoes para novas questoes. Anais da 30a REUNIAO ANUAL DA ANPEd, 2007, p. 1-14, Caxambu, Minas Gerais/ Disponivel em: http://30reuniao.anped.org.br/ . Acesso em: 10 maio 2016.
Referência(s)