Artigo Acesso aberto Produção Nacional Revisado por pares

Developing skills learning in obstetric nursing: approaches between theory and practice

2017; Associação Brasileira de Enfermagem; Volume: 70; Issue: 5 Linguagem: Português

10.1590/0034-7167-2016-0665

ISSN

1984-0446

Autores

Maria de Fátima Gomes Lima, Alice Maria Correia Pequeno, Dafne Paiva Rodrigues, Cleide Carneiro, Ana Patrícia Pereira Morais, Francisca Diana da Silva Negreiros,

Tópico(s)

Global Maternal and Child Health

Resumo

To analyze the development of professional skills in an obstetric nursing graduate course.Qualitative research, applying semi-structured interviews with 11 students in the obstetric nursing specialization at the State University of Ceará. Data was submitted to thematic review.According to the subjects, the course offers the development of skills to strengthen and expand the range of activities in obstetric nursing. Despite relying on previous knowledge and experience acquired by the students, there is a gap between the content taught and internship practice, presented as challenges and difficulties faced by the students. The findings suggest a need for curricular revision, incorporating active teaching-learning methodologies, to overcome the disjunction between theory and practice.Students are part of a corpus that is potentially implicated in the construction and transformation of thoughts and values set forth by educational and health institutions, and it is necessary to make changes in political and social organizations, with a focus on providing comprehensive and egalitarian care to the population.Analisar o desenvolvimento de competências profissionais em curso de pós-graduação em Enfermagem Obstétrica.Pesquisa qualitativa, utilizando entrevista semiestruturada com 11 egressos da especialização em Enfermagem Obstétrica da Universidade Estadual do Ceará. Dados submetidos à análise temática.Na ótica dos sujeitos, o curso confere o desenvolvimento de competências que fortalecem e ampliam o campo de atuação da enfermagem obstétrica. Embora resgate o conhecimento prévio dos discentes e as experiências vivenciadas, há distanciamento entre conteúdos ministrados e a prática de estágios, apresentados como desafios e dificuldades enfrentadas pelos egressos. Os achados sugerem revisão curricular, incorporando as metodologias ativas de ensino-aprendizagem, superando a fragmentação entre teoria e prática.Os egressos se constituem em um corpus potencialmente implicado na construção e transformação de pensamentos e valores das instituições de saúde e ensino, necessários às mudanças nas organizações políticas e sociais, visando atendimento integral e igualitário à população.

Referência(s)