Artigo Acesso aberto Produção Nacional

Transversal mobilities of Mary of Magdala in the gospel according to Jesus Christ, by José Saramago

2017; Volume: 27; Issue: 3 Linguagem: Português

10.18224/frag.v27i3.5990

ISSN

1983-7828

Autores

Ivoni Richter Reimer, Jorge Alves Santana,

Tópico(s)

Religion and Society in Latin America

Resumo

“What you teach me, it is not prison, it is freedom" (SARAMAGO, 2010, p.163) is one of several reflections that Jesus, lyrically recreated by José Saramago, does to Maria de Magdala in his novel O Evangelho Segundo Jesus Cristo (2010). The actional context corresponds to the love relationship that begins between the couple and that will be extended throughout the narrative. We will reflect in this study on aspects of the construction of this singular, and at the same time collectivized female figure, constructed dialogically and critically in relation to the canonical texts. We will follow the political-cultural strategies that Saramago uses for the production of molecular powers of the extended feminine, as well as the mechanisms of production of nomadic and frontier subjectivities in this literary field that has pragmatic links with cultural devices of varied religious spectrums. Mobilidades transversais de Maria de Magdala em "O Evangelho Segundo Jesus Cristo", de José Saramago “O que me ensinas, não é prisão, é liberdade” (SARAMAGO, 2010, p. 163) é uma das várias reflexões que Jesus, ressignificado literariamente por José Saramago, faz com Maria de Magdala, no romance “O Evangelho Segundo Jesus Cristo”. O contexto acional corresponde à relação amorosa que se inicia entre o casal e que se estenderá por toda essa narrativa. Refletiremos nesse estudo sobre aspectos da construção dessa singular e ao mesmo tempo coletivizada figura feminina, construída dialógica e criticamente em relação aos textos canônicos. Acompanharemos as estratégias político-culturais que Saramago utiliza para a produção de poderes transversais do feminino estendido, bem como os mecanismos de produção de subjetividades nômades e fronteiriças nesse campo literário que possui pragmáticas vinculações com os dispositivos culturais de variado espectro religioso.

Referência(s)