Artigo Acesso aberto Produção Nacional

A prática da tabuada nas escolas paroquiais luteranas gaúchas do século XX

2017; UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS; Volume: 11; Issue: 3 Linguagem: Português

10.14244/198271991845

ISSN

1982-7199

Autores

Malcus Cassiano Kuhn, Arno Bayer,

Tópico(s)

History of Colonial Brazil

Resumo

The article discusses the practice of operations tables in the Lutheran parochial schools of the 20 th century in Rio Grande do Sul, Brazil, through the study of the arithmetic of the Order and Progress series and of the Concordia series, edited by the Lutheran Church for their parochial schools in the first half of the past century. In 1900, the Missouri Synod, today Evangelical Lutheran Church of Brazil, began mission in gaucho German colonies, founding religious congregations and parochial schools. These schools were included in a missionary and community project that sought to teach the mother tongue, mathematics, cultural, social and especially religious values. Basing on historical research, it verified the presence of small operations tables on the editions of the First Arithmetic, with the presentation of practical rules to decorate the same, exercises with concretes elements and the development of the multiplication as a sum of equal installments. In the other editions, the small operations tables is resumed, observing exercises that advance until the multiplication table of 19, beyond of operations tables with Roman numerals and fractions. Even that these arithmetic have been edited in a period marked by the movement of the New School in Brazil and, that some activities to study the operations tables are grounded in intuitive method, they still reflect the pedagogical tradition of memorizing the operations tables. Keywords: History of the mathematics education, Operations tables, Memorizing pedagogy, New School. Resumo O artigo discute a pratica da tabuada nas escolas paroquiais luteranas do seculo XX no Rio Grande do Sul, Brasil, por meio do estudo das aritmeticas da serie Ordem e Progresso e da serie Concordia, editadas pela Igreja Evangelica Luterana para suas escolas, na primeira metade do seculo passado. Em 1900, o Sinodo de Missouri, hoje Igreja Evangelica Luterana do Brasil, iniciou missao nas colonias alemas gauchas, fundando congregacoes religiosas e escolas paroquiais. Essas escolas estavam inseridas num projeto comunitario e missionario que buscava ensinar a lingua materna, matematica, valores culturais, sociais e, principalmente, religiosos. Fundamentando-se na pesquisa historica, verificou-se a presenca da pequena tabuada nas edicoes da Primeira Aritmetica, com a apresentacao de regras praticas para decora-la, exercicios com elementos concretos e o desenvolvimento da multiplicacao como uma soma de parcelas iguais. Nas demais edicoes, a pequena tabuada e retomada, observando-se exercicios que avancam ate a tabuada de 19, alem da tabuada com numeros romanos e fracoes. Mesmo que essas aritmeticas tenham sido editadas num periodo marcado pelo movimento da Escola Nova no Brasil e, que algumas atividades para o estudo da tabuada estejam alicercadas no metodo intuitivo, as mesmas ainda refletem a tradicao pedagogica de memorizacao da tabuada. Palavras-chave : Historia da educacao matematica, Tabuada, Pedagogia de memorizacao, Escola Nova. References ALMEIDA, Denis Herbert de; LEME DA SILVA, Maria Celia. Alfredina de Paiva e Souza e o Instituto de Educacao do Rio de Janeiro: a vanguarda da tabuada na era dos testes. Caminhos da Educacao Matematica em Revista , v. 1, n. 1, p. 48-70, 2014. ARENDT, Isabel Cristina. Representacoes de germanidade, escola e professor no Allgemeine Lehrerzeitung Fur Rio Grande do Sul [Jornal Geral para o Professor no Rio Grande do Sul] . 2005. 292 f. Tese (Doutorado em Historia) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Sao Leopoldo, 2005. BRITO, Silvio Luiz; BAYER, Arno. 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Referência(s)