Transdisciplina y giro decolonial. Disrupciones culturales en el cinema brasileño
2017; Croatian Metallurgical Society; Issue: 3 Linguagem: Espanhol
ISSN
1334-2584
Autores Tópico(s)Latin American Cultural Politics
ResumoespanolEl giro decolonial impulsa nuevas lecturas a partir de una mirada transdisciplinar que cruza estetica, filosofia y politica. Dado su perfil descolonizador, esta vertiente teorica nos permite interpelar las manifestaciones visuales como materialidades que conllevan aspectos disruptivos y culturalmente transformadores. Este articulo propone trazar un itinerario sobre tres peliculas del cinema novo: Deus e o diabo na terra do Sol (1964), Macunaima (1969) y Como era gostoso o meu frances (1971), articulando una plataforma filosofica latinoamericana como el pensamiento decolonial. EnglishThe decolonial turn fosters new interpretations based on a transdisciplinary approach that combines aesthetics, philosophy, and politics. Given its decolonizing nature, this theoretical perspective allows us to address visual expressions as materialities that entail disruptive and culturally transforming aspects. The aim of this article is to plot an itinerary over three movies representative of Cinema Novo: Deus e o diabo na terra do Sol (1964), Macunaima (1969), and Como era gostoso o meu frances (1971), articulating a Latin American philosophical platform such as the decolonial thought.
Referência(s)