Circulatory Effects of Splenectomy in the Horse1

2010; Wiley; Volume: 20; Issue: 6 Linguagem: Inglês

10.1111/j.1439-0442.1973.tb02058.x

ISSN

0177-0543

Autores

Sara Persson, L. Ekman, G. Lydin, G. Tufvesson,

Tópico(s)

Hemoglobinopathies and Related Disorders

Resumo

Zentralblatt für Veterinärmedizin Reihe AVolume 20, Issue 6 p. 456-468 Circulatory Effects of Splenectomy in the Horse1 II. Effect on plasma volume and total and circulating red-cell volume Dr. S. G. B. Persson, Corresponding Author Dr. S. G. B. Persson Departments of Medicine I, Royal Veterinary College, 104 05 Stockholm 50, Sweden Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Clinical Chemistry, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Surgery, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden.Search for more papers by this authorDr. L. Ekman, Corresponding Author Dr. L. Ekman Departments of Clinical Chemistry, Royal Veterinary College, 104 05 Stockholm 50, Sweden Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Clinical Chemistry, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Surgery, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden.Search for more papers by this authorDr. G. Lydin, Corresponding Author Dr. G. Lydin Departments of Medicine I, Royal Veterinary College, 104 05 Stockholm 50, Sweden Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Clinical Chemistry, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Surgery, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden.Search for more papers by this authorDr. G. Tufvesson, Corresponding Author Dr. G. Tufvesson Departments of Surgery, Royal Veterinary College, 104 05 Stockholm 50, Sweden Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Clinical Chemistry, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Surgery, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden.Search for more papers by this author Dr. S. G. B. Persson, Corresponding Author Dr. S. G. B. Persson Departments of Medicine I, Royal Veterinary College, 104 05 Stockholm 50, Sweden Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Clinical Chemistry, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Surgery, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden.Search for more papers by this authorDr. L. Ekman, Corresponding Author Dr. L. Ekman Departments of Clinical Chemistry, Royal Veterinary College, 104 05 Stockholm 50, Sweden Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Clinical Chemistry, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Surgery, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden.Search for more papers by this authorDr. G. Lydin, Corresponding Author Dr. G. Lydin Departments of Medicine I, Royal Veterinary College, 104 05 Stockholm 50, Sweden Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Clinical Chemistry, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Surgery, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden.Search for more papers by this authorDr. G. Tufvesson, Corresponding Author Dr. G. Tufvesson Departments of Surgery, Royal Veterinary College, 104 05 Stockholm 50, Sweden Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Clinical Chemistry, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Medicine I, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden. Department of Surgery, Royal Veterinary College, S-104 05 Stockholm 50, Sweden.Search for more papers by this author First published: August 1973 https://doi.org/10.1111/j.1439-0442.1973.tb02058.xCitations: 43 1 ) Supported by grants from the Swedish Medical Research Council; K 68–14 x-2463–01 and B 69–14 x-2463–02. AboutPDF ToolsRequest permissionExport citationAdd to favoritesTrack citation ShareShare Give accessShare full text accessShare full-text accessPlease review our Terms and Conditions of Use and check box below to share full-text version of article.I have read and accept the Wiley Online Library Terms and Conditions of UseShareable LinkUse the link below to share a full-text version of this article with your friends and colleagues. Learn more.Copy URL Share a linkShare onFacebookTwitterLinkedInRedditWechat Abstract Summary Plasma volume (PV) and red-cell volume (CV) were determined using Evans blue dye (T-1824) and 51Cr-labelled erythrocytes, respectively, before splenectomy in five horses and, in four of them, once to three times post-operatively. The red-cell volume determined in this way (CVCr) was compared with the corresponding red-cell volume (CVEB) calculated from PV and venous haematocrit before and after intravenous adrenalin injection. After splenectomy, CVCr and CVEB coincided both basally and after adrenalin injection. This also occurred in the intact state after adrenalin, whereas CVEB was much lower than CVCr during basal conditions with the spleen in situ. The difference between the total (CVCr) and the circulating cell volume (CVEB) amounted to more than half the available red-cell mass. This “non-circulating” part of the cell volume was accumulated in the spleen, since splenectomy abolished the difference between CVCr and CVEB. As this difference was obliterated by intravenous injection of adrenalin in the intact horse, a total mobilization of the stored erythrocytes must have occurred. There was no indication that other organs or tissues took over the erythrocyte-storing function during the first ten post-splenectomy months. The size of the splenic red-cell reservoir seemed to be dependent on the total cell volume and on the net splenic weight but independent of body-weight. The weight of the exsanguinated spleen was correlated to the total cell volume, but, independent of body-weight. More than half the splenic weight was due to the blood content. The mean time required for complete distribution was considerably longer for the labelled cells than for the dye. It was markedly reduced to about the same value for both indicators by splenectomy. The externally registered activity of 51Cr over the site of the spleen decreased notably from a relatively high level within 2–4 minutes after adrenalin injection in the intact horse and then increased gradually, reaching the initial level in about 15–25 minutes. After splenectomy the initial activity was much lower and unaffected by adrenalin injection. Zusammenfassung Der Einfluß der Splenektomie auf den Blutkreislauf II. Einfluß auf das Plasmavolumen und das totale zirkulierende Erythrozytenvolumen Plasmavolumen (PV) und Erythrozytenvolumen (CV) wurden mittels Evans blue (T-1824) und 51Cr-markierten Erythrozyten bestimmt, und zwar bei 5 Pferden vor der Milzexstirpation und bei 4 Pferden dieser Gruppe ein bis 3mal nach der Operation. Das so erhaltene Erythrozytenvolumen (CVCr), wurde mit dem entsprechenden Erythrozytenvolumen (CVEB), berechnet aus dem PV und dem venösen Haematokrit, vor und nach intravenöser Adrenalininjektion verglichen. Nach Splenektomie stimmten CVCr und CVEB sowohl in Ruhe wie auch nach Adrenalingabe überein. Mit der Milz in situ traf dies ebenfalls nach Adrenalingabe zu, während aber vor der Adrenalingabe CVEB viel tiefer als CVCr war. Die Differenz zwischen totalem (CVCr) und dem strömenden (CVEB) Zellvolumen betrug bis mehr als die Hälfte der verfügbaren Masse der Erythrozyten. Dieser „nicht strömende” Teil des Zellvolumens wurde in der Milz angehäuft, da Splenektomie den Unterschied zwischen CVCr und CVEB aufhebt. Da diese Differenz ebenfalls bei intravenöser Injektion von Adrenalin verschwand, mußte eine totale Mobilisierung der eingelagerten Erythrozyten stattgefunden haben. Es gab keinen Hinweis, daß andere Organe oder Gewebe die erythrozytenspeichernde Funktion der Milz während der ersten 10 Monate nach Splenektomie übernahmen. Die Größe des Erythrozytenreservoirs der Milz schien vom gesamten Zellvolumen und vom Milzgewicht, nicht aber vom Körpergewicht abhängig zu sein. Das Gewicht der entbluteten Milz war mit dem gesamten Zellvolumen, aber nicht mit dem Körpergewicht, korreliert. Mehr als die Hälfte des Milzgewichts war dem Blutgehalt zuzuschreiben. Der Mittelwert für die gleichmäßige Verteilung war für die markierten Zellen beträchtlich länger als für den Farbstoff. Durch die Milzexstirpation wurde er für beide Indikatoren auf ungefähr denselben Wert reduziert. Die auf der Körperoberfläche festgestellte Aktivität des 51Cr über der Milz nahm beim intakten Pferd nach Adrenalininjektion innerhalb 2–4 Min. stark ab und stieg anschließend sukzessive wieder an und erreichte den Ausgangswert nach ungefähr 15–25 Min. Nach Splenektomie war die Ausgangsaktivität deutlich geringer und durch Adrenalingabe nicht beeinflußbar. Résumé Influence de la splénectomie sur la circulation sanguine II. Influence sur le colume plasmatique et le volume érythrocytaire circulant total On détermine le volume du plasma (PV) et le volume des globules rouges (CV) à l'aide d'une coloration au bleu d'Evans (T-1824) et d'un marquage des érythrocytes au 51Cr, chez cinq chevaux avant splénectomie et chez quatre d'entre eux 1 à 3 fois après splénectomie. Le volume érythrocytaire ainsi obtenu (CVCr) est comparé au volume érythrocytaire correspondant (CVEB) (calculé à partir du PV et de l'hématocrite veineux), avant et après injection intraveineuse d'adrénaline. Après splénectomie, les valeurs du CVCr et CVEB correspondent, que ce soit au repos ou après injection d'adrénaline. Ces résultats sont également valables chez l'animal intact, après administration d'adrénaline, alors que sans adrénaline, le CVEB est beaucoup plus bas que le CVCr. La différence entre le volume cellulaire total (CVCr) et le volume cellulaire circulant (CVEB) s'élève à plus de la moitié de la masse des globules rouges disponibles. Cette partie «non circulante» du volume cellulaire s'est accumulée dans la rate, puisque la splénectomie annule la différence entre CVCr et CVEB. Comme cette différence disparaît également après injection intraveineuse d'adrénaline chez l'animal intact, il doit se produire une mobilisation totale des érythrocytes stockés. Il ne semble pas que d'autres organes ou tissus puissent assumer la fonction de stockage érythrocytaire pendant les dix premiers mois suivant la splénectomie. L'importance du réservoir érythrocytaire splénique semble dépendre du volume cellulaire total et du poids de la rate, mais non du poids du corps. Le poids de la rate exsangue est mis en corrélation avec le volume cellulaire total, sans tenir compte du poids du corps. Le sang contenu dans la rate représente plus de la moitié du poids de cet organe. La durée moyenne requise pour une distribution complète est nettement plus longue pour les cellules marquées que pour le colorant. Après splénectomie, elle se trouve réduite et presque identique pour les deux indicateurs. L'activité du 51Cr mise en évidence à la surface du corps, du côté de la rate, diminue fortement en 2 à 4 minutes après injection d'adrénaline chez l'animal intact et augmente à nouveau progressivement, atteignant la valeur initiale après 15–25 minutes environ. Après splénectomie, l'activité initiale est nettement plus faible et n'est pas influencée par une injection d'adrénaline. Resumen El influjo de la esplenectomía sobre la circulación sanguínea II. Influjo sobre el volumen plasmático y el volumen eritrocítico total circulante Se determinaron el volumen plasmático (VP) y el volumen eritrocítico (VC) mediante azul de Evans (T-1824) y eritrocitos marcados con 51Cr, en cinco caballos antes de la extirpación del bazo y en cuatro caballos de este grupo de una a tres veces después de la operación. El volumen eritrocítico (VCCr) obtenido así se comparó con el volumen eritrocítico correspondiente (VCEB) — calculado del VP y del hematocrito venoso — antes y después de la inyección intravenosa de adrenalina. Después de la esplenectomía coincidían el VCCr y el VCEB tanto durante el reposo como después de administrar la adrenalina. Con el bazo intacto también ocurría esto después de la inyección de adrenalina, pero antes de la misma el VCEB era mucho más bajo que el VCCr. La diferencia entre el volumen celular (VCCr) y el circulante VCEB ascendía a más de la mitad de la masa disponible de los eritrocitos. Esta parte «no circulante» del volumen celular se acumulaba en el bazo, ya que la esplenectomía abule la diferencia entre VCCr y VCEB. Puesto que esta diferencia también desaparecía con la inyección intravenosa de adrenalina, tuvo que haber ocurrido una movilización total de los hematíes almacenados. No hubo indicación alguna de que otros órganos o tejidos se hicieran cargo de la función almacenadora de los eritrocitos del bazo durante los 10 meses primeros después de la esplenectomía. El tamaño del depósito esplénico de glóbulos rojos parecía depender del volumen celular total y del peso del bazo, pero no del peso corporal. El peso del bazo desangrado se correlacionó con el del volumen celular total, sin tener en cuenta el peso del organismo. Más de la mitad del peso del bazo correspondía al contenido en sangre. El valor medio requerido para la distribución uniforme completa era bastante más amplio para las células marcadas que para el colorante. Mediante esplenectomía se redujo marcadamente para ambos indicadores a casi el mismo valor. La actividad del 51Cr sobre el bazo registrada externamente decrecía de forma notable en el caballo intacto después de inyectar adrenalina dentro de 2–4 min. y aumentaba a continuación de manera gradual, alcanzando el nivel inicial al cabo de unos 15–25 minutos. Tras la esplenectomía era mucho menor la actividad inicial, no siendo afectada por la aplicación de adrenalina. Citing Literature Volume20, Issue6August 1973Pages 456-468 RelatedInformation

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