O páthos ético

2009; Volume: 3; Issue: 5 Linguagem: Inglês

10.47661/afcl.v3i5.16968

ISSN

1982-5323

Autores

Susana de Castro,

Tópico(s)

Ethics in Business and Education

Resumo

Resumo: Atribuimos comumente as emocoes um papel secundario no julgamento sobre a acao correta. Inclusive, muitas vezes acreditamos que as emocoes ‘atrapalham' o julgamento correto. Martha Nussbaum mostra-nos ao longo de sua obra, da qual destacamos The therapy of Desire e The fragility of goodness , que nos precipitamos ao excluir elementos cognitivos das emocoes. A partir da leitura da obra etica de Aristoteles e da obra dos estoicos e epicuristas, Nussbaum argumenta em favor de uma compreensao cognitiva das emocoes. Estas surgem motivadas por crencas. Cada cultura forma seu cabedal de crencas basicas a partir das quais os individuos forjam suas emocoes. Assim, por exemplo, para um grego antigo a visao de um persa armado deveria despertar nele o medo ou a raiva baseado na crenca de que todo persa era um inimigo dos gregos. Segundo Nussbaum, os estoicos identificavam na cultura romana uma presenca forte da colera. Emocao guerreira, a colera era um sentimento que motivava o general a entrar em um campo de batalha. Seneca mostra, porem, como a perturbacao da alma provocada pela colera trazia desconforto ao agente. Propoe uma terapia das emocoes desmedidas. Retira-las da alma. Neste trabalho apresentaremos a analise que Nussbaum faz da parte cognitiva das emocoes, baseada nos costumes, cultura e habitos particulares dos individuos. Palavras-chave: emocoes. educacao. etica. Aristoteles. Martha Nussbaum. Abstract: We usually consider that emotions have a secondary role on judging which should be the right action to take in a determinate situation. Actually we often believe emotions ‘disturb' right judging. Martha Nussbaum shows along her work, from which I would like to detach The Therapy of Desire and The Fragility of Goodness, that we act too hastening when we deny the cognitive elements of the emotions. Through the reading of the ethical work of Aristotle and the works of the epicurean and the roman stoics, Nussbaum argues in favor of a cognitive understanding of emotions. These arise motivated by beliefs. Each culture builds its own group of beliefs up which individuals shape their emotions. So, for example, for a Greek man the vision of an armed Persian should arouse in him the emotion of fear or anger based on the believe the every Persian was an enemy. Accords to Nussbaum, the stoics identify in the roman culture a strong presence of anger. A warrior's emotion, anger was the sort of emotion which motivates a general to guide his soldiers in the battle field. Seneca shows, however, how the disturbance of the soul provoked by the emotion of anger represents an unpleasant state for the agent. For that reason, he suggests a therapy of emotions, which should extirpate them from the soul. In this article I will present Nussbaum's account of emotions' cognitive side. Keywords: emotions. education. ethics. Aristotle. Martha Nussbaum.

Referência(s)