Artigo Revisado por pares

Economía política de la comunicación, estado y políticas públicas

2018; FUNDAÇÃO UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE; Volume: 20; Issue: 1 Linguagem: Espanhol

ISSN

1518-2487

Autores

Fernando Krakowiak,

Tópico(s)

Cultural Industries and Urban Development

Resumo

EnglishThe Political Economy of Communication has devoted itself to thinking about the structure of property, the ways of work organization and the strategies to value capital in the cultural industries, whereas the analyses about the State have frequently stayed in a second place. This article recovers the Marxist concept of State as the expression of class struggle and explains how this perspective is taken up again by the British pioneers of the PEC as well as Latin American authors that combine the economic analysis with the studies of power relations. portuguesLa Economia Politica de la Comunicacion se ha dedicado a reflexionar sobre la estructura de propiedad, los modos de organizacion del trabajo y las estrategias de valorizacion del capital en las industrias culturales, mientras que los analisis sobre el Estado han permanecido muchas veces en un segundo plano. Este articulo recupera la concepcion marxista del Estado como expresion de la lucha de clases y explicita como esa perspectiva es retomada por los pioneros britanicos de la EPC y autores latinoamericanos que combinan el analisis economico con los estudios de las relaciones de poder. portuguesA Economia Politica da Comunicacao tem se dedicado a refletir sobre a estrutura de propriedade, modos de organizacao do trabalho e estrategias de valorizacao do capital nas industrias culturais, enquanto a analise do Estado tem ficado muitas vezes em segundo plano. Este artigo recupera a teoria do Estado de Marx como uma expressao da luta de classes e explicita como essa perspectiva e recuperada pelos pioneiros britânicos do EPC e pelos autores latino-americanos que combinam a analise economica com os estudos das relacoes de poder.

Referência(s)