Fenomenologia, mundo-da-vida e crise das ciências: a necessidade de uma geografia fenomenológica.
2013; Volume: 3; Issue: 2 Linguagem: Português
ISSN
2238-0205
Autores Tópico(s)Philosophy and Historical Thought
ResumoEnglishThe paper aims to present the constitution of a from the phenomenological critique that Edmund Husserl (1859-1938) promotes about modern science, exposed in his last writings called The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology. In these writings Husserl denounces the crisis of meaning experienced by modern science and philosophy, showing how the gap between the sciences and the lifeworld (Lebenswelt), has produced serious consequences, especially because the modern sciences excludes from their discussion the humanity and society issues. Husserl sees the Transcendental Phenomenology as the only way out of the crisis, whose intention is to recover the spontaneous order, the sense and orientation of human existence, resuming the role of transcendental subjectivity, exposed in the evidences prescientifics and pre-logical of the lifeworld (Lebenswelt). In the specific case of geography as modern science, as Husserl would argue, it also applies the need to establish a new geography, able to regain a sense of humanity, possible from a unified geographic knowledge. This geography recovered by the ideal of science, refounded by Husserlian phenomenology, can be called a Phenomenological Geography or Eidetic Geography, whose purpose is to reconduce the reflection of the principles constituents of reality, in other words, the subjectivity and world in its full correlation. portuguesO artigo tem como proposta apresentar a constituicao de uma a partir da critica fenomenologica que Edmund Husserl (1859-1938) promove a ciencia moderna, exposta nos seus ultimos escritos denominados A Crise das Ciencias Europeias e a Fenomenologia Transcendental. Nesses escritos Husserl denuncia a crise de sentido vivida pela filosofia e ciencia moderna, evidenciando o quanto o distanciamento entre as ciencias e o mundo-da-vida produziu consequencias graves, desvinculando do interior delas questoes que concernem a humanidade e a sociedade. Husserl encontra como unica saida para a crise a Fenomenologia Transcendental, cuja intencao e recuperar a ordem espontânea, o sentido e a orientacao da existencia humana, retomando o rol da subjetividade transcendental, expostas nas evidencias pre-cientificas e pre-logicas do mundo-da-vida (Lebenswelt). No caso especifico da geografia como ciencia moderna, como argumentaria Husserl, impoe-se tambem a necessidade de se constituir uma nova geografia, capaz de retomar o sentido da humanidade, a partir de um saber geografico unificado. Essa geografia recuperada pelo ideal de ciencia, refundada pela fenomenologia husserliana, pode ser chamada de Geografia Fenomenologica ou uma Geografia Eidetica, cujo intuito esta na reconducao da reflexao aos principios constituintes da realidade, ou seja, a subjetividade e o mundo em sua plena correlacao.
Referência(s)