Artigo Revisado por pares

A Comunicação da marca Dove e o feminino na Psicanálise

2016; Universidad de Los Hemisferios; Issue: 93 Linguagem: Inglês

ISSN

1605-4806

Autores

Richard Perassi Luiz de Sousa, Sarah Schmithausen Schmiegelow, Taís Azambuja Alves de Lima,

Tópico(s)

Literature, Culture, and Aesthetics

Resumo

EnglishThe advertising discourse of the Unilever's group toiletries and brand Dove advocates and communicates to the public the idea of real feminine beauty. A set of verbal and visual signal, among others, are used to identify and represent the company, its products and services in the interaction with the public at different touchpoints. The interaction results in the formation of a brand image in the public mind, as a collection of feelings, ideas and knowledge associated with the brand and all that it represents. This article discusses the brand's advertising communication. Parts of the advertising discourse of the brand Dove are described, including the visual packaging of their products. Then, the described arguments are interpreted according to theoretical concepts and arrangements of psychoanalysis. It is considered that the brand's speech seeks to expand and diversify their potential audience, with arguments basically centered on the slogan real feminine beauty and the meanings of diversity, softness and sophistication. Diversity is proposed as an expression of feminine beauty, as opposed to existing standards that, in principle, are idealized and unattainable, reinforcing the frustration by the incompleteness characteristic of the human nature. The proposed expansion and diversification of possibilities provides to a larger number of women being able to believe, trust and invest in through the self care, as an expression of self-esteem, self-confidence and the desire to be appreciated by others and also by herself portuguesO discurso publicitario da marca de produtos de higiene e beleza Dove, do grupo Unilever, defende e comunica ao publico a ideia de “real beleza feminina”. Isso ocorre a partir de um conjunto de sinais verbais e visuais, entre outros, que identificam e representam a empresa, seus produtos e servicos na interacao com o publico em diferentes pontos de contato. Da interacao resulta a imagem da marca na mente do publico, como o acervo de sentimentos, ideias e conhecimentos associados a marca e a tudo que essa representa. Neste artigo sobre comunicacao publicitaria, sao descritas partes do discurso publicitario da marca Dove, incluindo a visualidade das embalagens de seus produtos. Em seguida, os argumentos descritos sao interpretados de acordo com conceitos e arranjos teoricos da Psicanalise. Considera-se que o discurso da marca busca ampliar e diversificar seu publico potencial, com argumentos basicamente centrados no slogan “real beleza feminina” e nos sentidos de “diversidade”, “suavidade” e “sofisticacao”. A diversidade e proposta como expressao da beleza feminina, em oposicao aos padroes vigentes que, por principio, sao idealizados e inatingiveis, sendo que isso reforca a frustracao pela incompletude caracteristica da natureza humana. A proposta de ampliacao e diversificacao das possibilidades de beleza preve que um numero maior de mulheres possa acreditar, confiar e investir na beleza decorrente do cuidado de si, como expressao de autoestima, autoconfianca e do desejo de ser apreciada, inclusive, por si mesma

Referência(s)