
PREPARATION OF ANATOMICAL PIECES AS DIDACTIC RESOURCES FOR NURSING AND BIOLOGICAL SCIENCES UNDERGRADUATE COURSES: THE CHALLENGES OF TEACHING ANATOMY IN THE EXTREME WESTERN BRAZILIAN AMAZON/PREPARAÇÃO DE PEÇAS ANATOMICA COMO RECURSOS DIDÁTICOS PARA OS CURSOS DE GRADUÇÃO EM ENFERMAGEM E CIÊNCIAS BIOLÓGICAS: OS DESAFIOS DO ENSINO DE ANATOMIA NO EXTREMO OCIDENTAL DA AMAZÔNIA BRASILEIRA
2018; Volume: 5; Issue: 2 Linguagem: Português
ISSN
2446-4821
AutoresAntonio Tarlei de Souza Leite, Tiago Ricardo Fernandes Jacó, André Luís da Silva Casas,
Tópico(s)Environmental Sustainability and Education
ResumoThe process of learning anatomy is complex and difficult as far as teaching is concerned, since memorizing structures with complex names makes the task monotonous and discouraging. To arouse interest in learning Anatomy, 10 animal cadaveric parts were produced for the implementation of new teaching-learning methods. These materials were used in classes and practical tests in the course of 02 semesters in the teaching of Human Anatomy and Animal Anatomy, visibly arousing in the students of the Universidade Federal do Acre, Campus Floresta, a greater interest in learning, since it replaced anatomical plastic models by the models of animal cadaveric parts. In view of the results, it is possible to observe that the use of the pieces during the classes is an innovative and efficient tool in the anatomy teaching in the extreme Brazilian western Amazon, providing to undergraduate students of Nursing and Biological Sciences to learn with higher quality even in the most remote university Campus of the interior of Brazil. O processo de aprendizagem da Anatomia e complexo e dificil no que diz respeito ao ensino, uma vez que a memorizacao de estruturas com nomes complexos torna a tarefa monotona e desanimadora. Para despertar interesse no aprendizado da Anatomia, foram produzidas 10 partes de cadaveres de animais para a implementacao de novos metodos de ensino-aprendizagem. Estes materiais foram utilizados em aulas e provas praticas no decorrer de 02 semestres no ensino de Anatomia Humana e Anatomia Animal, despertando visivelmente nos alunos da Universidade Federal do Acre, Campus Floresta, um maior interesse na aprendizagem, uma vez que substituiu modelos anatomicos de plastico por pecas cadavericas animais. Diante dos resultados, e possivel observar que o uso das pecas durante as aulas e uma ferramenta inovadora e eficiente no ensino de anatomia no extremo Oeste da Amazonia brasileira, proporcionando aos graduandos de Enfermagem e Ciencias Biologicas a aprendizagem com maior qualidade no Campus universitario mais remoto do interior do Brasil.
Referência(s)