Brand Strength for Building a New Product: The Restructuring of Palmeiras´ Avanti
2018; UNIVERSIDADE NOVE DE JULHO; Volume: 7; Issue: 2 Linguagem: Inglês
ISSN
2316-932X
AutoresFrank Borges Marques, Vérica Freitas, Verônica Angélica Freitas de Paula,
Tópico(s)Physical Education and Gymnastics
ResumoEnglishThe case presents AVANTI´s reformulation process. AVANTI is the membership program of Sociedade Esportiva Palmeiras, one of the leading Brazilian soccer teams, possessing a consolidated brand, nationally and internationally known. It currently ranks fourth in the ranking of clubs with the highest number of fans in Brazilian soccer, with 5.6% of the total (10.5 million fans), according to a research released by the Instituto Parana Pesquisa (2016). With great financial difficulties at the beginning of his term, then club president Paulo Nobre believed in reformulating the fan membership program, bringing benefits not only to the club but also to its members. Following the changes in marketing mix, the program was very successful, reaching 2018 with 123,555 supporters (Historico Futebol Melhor, 2018). In financial terms, the membership program has earned the club growing revenues, reaching $ 47 million (in Reais) in 2017 (Simon, 2018). The case can be used to apply contents related to Brand Management, Marketing Strategy and Marketing Decisions, which can be taught in both undergraduate and graduate courses, aiming to contribute to the practical discussion in class, cooperating with the teaching-learning process. portuguesO caso apresenta o processo de reformulacao do AVANTI, o programa de Socio Torcedor da Sociedade Esportiva Palmeiras. O Palmeiras e um dos principais clubes de futebol brasileiro, possuindo uma marca consolidada, conhecida nacional e internacionalmente. Atualmente ocupa o quarto lugar no ranking dos clubes com maior numero de torcedores no futebol brasileiro, com 5,6% do total (10,5 milhoes de torcedores), conforme pesquisa divulgada pelo Instituto Parana Pesquisa (2016). Com dificuldades financeiras no inicio do seu mandato, o entao presidente do clube, Paulo Nobre, acreditava na reformulacao do programa de socio torcedor, trazendo beneficios nao apenas para o clube, mas tambem aos socios. Apos as mudancas nos compostos de marketing, o programa obteve grande sucesso, chegando a 2018 com 123.555 socios torcedores (Historico Futebol Melhor, 2018). Em termos financeiros, o programa de socio torcedor rendeu ao clube uma crescente receita, chegando a R$ 47 milhoes reais em 2017 (Simon, 2018). O caso e destinado a aplicacao dos conteudos relacionados a Gestao de Marcas, Estrategia de Marketing e Decisoes de Marketing, que podem ser ministrados em disciplinas de Graduacao e Pos-Graduacao, objetivando contribuir para a discussao pratica em sala de aula desses temas, cooperando com o processo de ensino-aprendizagem.
Referência(s)