A procura de conciliação entre emanação e criação no diálogo entre a Patrística e a Filosofia Islâmica medieval

2018; Fondo de Cultura Económica; Issue: 23 Linguagem: Inglês

ISSN

1136-8071

Autores

Samuel Dimas,

Tópico(s)

Historical and Linguistic Studies

Resumo

EnglishClassical Greek reflection about the transition from the One to the multiple received, by means of the religions of the Book, the name of creation. This correspondingly conveys how, within a neo-platonic context, the notion of creation starts out being the religious concept for identifying the movement of emanation of the plural reality to the primogenous reality of the original One, progressively gaining another meaning with the introduction of the Judaic- -Christian idea of creation based upon nothing (ex nihilo), as advanced by authors such as Gregory of Nyssa, Saint Augustine and Saint Thomas of Aquino. The Islamic medieval philosophy of Orient and al-Andalus, which inherited the Patristic within its search for the harmonisation of Greek thinking with Judaic-Christian theology, developed a profound debate about the search to reconcile the notion of emanation with that of creation. This attempt at conciliation becomes clear in the recourse to the Neo-platonic notion of emanation and the Aristotelian concept of first cause in order to explain the existence of plurality in the Cosmos as deriving from the unity of the first divine Being. portuguesA reflexao classica grega acerca do trânsito do Uno ao multiplo recebe, por via das religioes do Livro, o nome de criacao. Quer isto dizer que num contexto neoplatonico a nocao de criacao comeca por ser o conceito religioso para dizer o movimento de emanacao da realidade plural da realidade primigenia do Uno originario, conquistando progressivamente um outro sentido com a introducao judaico-crista da ideia de criacao a partir do nada (ex nihilo), desenvolvida por autores como, Gregorio de Nissa, Santo Agostinho e sao Tomas de Aquino. Na filosofia medieval islâmica do Oriente e do Ocidente al-Andalus, que herda da patristica a procura de harmonizacao do pensamento grego com a teologia judaico-crista, desenvolve-se um profundo debate acerca da procura de conciliacao da nocao de emanacao com a nocao de criacao. Este esforco de conciliacao manifesta-se pelo recurso a nocao neoplatonica da emanacao e a nocao aristotelica da causa primeira, para explicar a existencia da pluralidade do Cosmos a partir da unidade do Ser divino primeiro.

Referência(s)