
Problem and Power: Informal Commerce Between Repression and Enterprisation
2019; LSE Press; Volume: 1; Issue: 2 Linguagem: Português
10.31389/jied.33
ISSN2516-7227
Autores Tópico(s)Global trade, sustainability, and social impact
ResumoMore often than not, the idea of 'informal commerce' is associated with precariousness, informality, illegality, and poor product quality. This is the common representation of this market historically and systematically built based on everyday conversation, official discourse, and the media, which also tends to reinforce the aspects of insecurity and disorder of the spaces and marginality of those involved to describe it. Based on interviews, media coverage, and ethnographical observation of business practices carried out by a group of traders, the objective of this paper is to analyze the transformations this market has gone through in recent years and reflect upon the reasons for, and the effect of, new regulatory strategies that were put in place. I shall discuss this transformation in light of the concept of enterprisation of informal commerce (i.e., the application of enterprise models to such business activities), which have been transforming spaces, regulations, and even workers' conducts, perceptions, and expectations. I hereby argument that regulatory strategies have been set forth based on a double narrative that responds to both economical exploitation interests and the discourse against certain illegal activities, and that this resulted in a process of labor gentrification. A ideia de "comércio popular" tende a vir atrelada à imagem da precariedade do trabalho, informalidade, ilegalidade e má qualidade dos produtos. Essa é uma representação comum sobre esses mercados, reproduzida histórica e sistematicamente nas conversas cotidianas, discursos oficiais e midiáticos, em que são reforçados também os aspectos da insegurança e desordem dos espaços e marginalidade dos envolvidos. A partir de observação etnográfica do cotidiano de trabalho de um grupo de comerciantes, realização de entrevistas e do acompanhamento de notícias sobre o comércio popular nos últimos anos, busco, neste texto, analisar as transformações recentes nesses mercados por meio da reflexão sobre os sentidos e efeitos das novas estratégias de regulação. Discuto essas transformações mobilizando a ideia de "empresarização" do comércio popular, enquadrando nessa noção as estratégias de reordenamento dessas atividades comerciais sob a lógica empresarial, que têm transformado os espaços, as formas de regulação e mesmo a conduta, as percepções e expectativas dos trabalhadores. Argumento que as estratégias de regulação têm sido promovidas através de uma dupla narrativa, respondendo tanto a interesses de exploração econômica quanto ao discurso de combate a determinadas atividades ilícitas, e que isso tem produzido uma espécie de gentrificação do trabalho no comércio popular. Publisher's Note: This article has been published in both Portuguese and English. To download the Portuguese version, click the "Download" link and select "PDF (PT)". Este artigo foi publicado tanto em Inglês, como em Português. Para baixar a versão em Português, clique "Download" e depois selecione "PDF (PT)".
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