Kaleidoscoping the Simple: Graphic Representations and Form in The Black Key’s “Lonely Boy”

2016; National Scientific and Technical Research Council; Volume: 4; Issue: 1 Linguagem: Espanhol

ISSN

2250-7116

Autores

Alessandro Bratus,

Tópico(s)

Digital Humanities and Scholarship

Resumo

Formal definition of songs in popular music is often thought of as a simple operation of detecting the juxtaposition of sections such as verse, chorus, bridge, special and so on. In the first part of my paper I propose a different theoretical outlook on the problem of form, showing how it can be fruitfully approached if considered as a system of four underlying principles in a dynamic equilibrium: repetition, superimposition, modularity and stratification. In the second part of the paper a quick survey on the specific case study of The Black Key’s Lonely boy shows these different forces at work. The relationships between the various formal principles can be best understood through different sorts of graphic representational strategies, gaining different perspectives on the same object. This multiplication of viable vantage points presents a twofold analytical relevance: it opens the interpretation of the structural traits of cultural objects as part of a complex semiotic system, at same time helping reconstruct a network of meanings which represents their own unique features.Keywords: Popular song, form, meaning, structure, music analysis, The Black Keys, Lonely boy Caleidoscopio de lo simple: las representaciones graficas y la forma de Lonely boy de The Black KeysLa definicion de la forma en las canciones de la musica popular es a menudo considerada una operacion simple que consiste en detectar la yuxtaposicion de secciones tales como el verso, el estribillo, el puente, y el vamp, entre otras. En la primera parte del articulo propongo una perspectiva diferente sobre el problema de la forma, mostrando como esta puede ser provechosamente analizada si se la considera un sistema que contiene cuatro principios subyacentes en equilibrio dinamico: repeticion, superposicion, modularidad y estratificacion. En la segunda parte del articulo, una rapida encuesta sobre el caso especifico de la cancion Lonely boy muestra esos principios en accion. Las relaciones entre los principios formales pueden ser entendidas mediante diferentes estrategias de representacion grafica con el proposito de obtener diferentes puntos de vista del mismo objeto. La multiplicacion de posibles puntos de vista presenta una doble relevancia analitica: posibilita la interpretacion de los rasgos estructurales de los objetos culturales como parte de un complejo sistema semiotico y, a la vez, ayuda a reconstruir una red de significados que representan sus propios rasgos distintivos.Palabras clave: cancion popular, forma, significado, estructura, analisis musical, The Black Keys, Lonely boy Caleidoscopio do simples: as representacoes graficas e a forma de “Lonely Boy” de The Black KeysA definicao formal de cancoes na musica popular e muitas vezes pensanda como uma operacao simples de detecao da justaposicao de seccoes tais como o verso, o refrao, a ponte e a vamp, entre outras. Na primeira parte deste artigo proponho um olhar teorico diferente sobre o problema da forma, mostrando como pode ser abordado se for considerado um sistema de quatro principios basicos num equilibrio dinâmico: repeticao, superposicao, modularidade e estratificacao. Na segunda parte do artigo uma abordagem rapida ao caso especifico da cancao Lonely Boy dos The Black Key mostra esses principios em acao. As relacoes entre os varios principios formais podem ser melhor entendidas atraves de diferentes estrategias de representacao grafica com o objetivo de obter diferentes pontos de vista do mesmo objeto. A multiplicacao de possiveis pontos de vista tem uma dupla relevância analitica: possibilita a interpretacao dos caracteristicas estruturais dos objetos culturais como parte de um complexo sistema semiotico e, ao mesmo tempo, ajuda a reconstruir uma rede de significados que representam as suas proprias caracteristicas distintivas.Palavras-chave: cancao popular, forma, significado, estrutura, analise musical, The Black Keys, Lonely Boy

Referência(s)