
Between Looking and Gesturing: Pierre Hébert's Concept 'Animation d'Observation'
2007; OberCom (Observatorio da Comunicação); Volume: 1; Issue: 1 Linguagem: Inglês
10.15847/obsobs11200762
ISSN1646-5954
Autores Tópico(s)Visual Culture and Art Theory
ResumoThe French Canadian filmmaker Pierre Hebert expression ‘animation d’observation’ (literally, observation animation) first appears within the context of the production of his film Etienne et Sara (1984) and is only employed there and during the implementation of the following film project: The Subway, Songs and Dances of the Inanimate world / Le Metro, Chants et Danses du Monde Inanime (1985). At that time, Hebert's poetics go through what is perhaps their most important transformation. Etienne et Sara, started out being the last in a series of films whose project should have been resolved in a collation of multiple graphic and moving expressions, i.e. within the scope of what we commonly call the techniques of the animated film. However, following Pierre Hebert's meeting with the Belgian poet Serge Meurant, it became evident that it was more than just a film. In Confitures de Gagaku (1986), the following production to The Subway, Songs and Dances of the Inanimate world / Le Metro, Chants et Danses du Monde Inanime, where for the first time he is animating in the presence of the spectators, in dialogue with the saxophonist Jean Derome, the film already appears clearly as a manifestation – albeit an autonomous one – of a project which is formed in a situation of open frontiers in the collision of languages, in a precise time and space. In it the author exhibits and lays claim to the origin of the film for the body, alive and feeling, of its maker, thereby questioning the ideological workings of the whole film making machinery and protocols. In this essay I will try to explain the author’s intention when he invented and then used such verbal device within the context of his work and, broadly, that of contemporary animation. Entre o Olhar e o Gesto: o Conceito de ‘Animation d’Observation’ de Pierre Hebert A expressao ‘Animation d’Observation’ (literalmente ‘animacao de observacao’) da autoria do realizador franco-canadiano Pierre Hebert surge pela primeira vez no contexto de producao do seu filme ‘Etienne et Sara’ (1984) e foi empregue apenas neste filme e durante a implementacao do projecto seguinte denominado ‘Le Metro, Chants et Danses du Monde Inanime’ (1985). Nesse periodo, a poetica de Hebert atravessa aquela que parece ter sido a sua transformacao mais importante. ‘Etienne et Sara’, comeca por ser o ultimo de uma serie de filmes cujo projecto deveria resolver-se no cotejo de multiplas expressoes graficas e de movimento, i. e. no âmbito daquilo a que vulgarmente chamamos ‘tecnicas’ do filme animado. Contudo, apos o encontro de Pierre Hebert com o poeta belga Serge Meurant, torna-se evidente como outra coisa que nao apenas um filme. Em ‘Confitures de Gagaku’ (1986), producao seguinte a de ‘Le Metro, Chants et Danses du Monde Inanime’ (1985), em que pela primeira vez anima na presenca dos espectadores, em dialogo com o saxofonista Jean Derome, o filme surge ja claramente como uma manifestacao - ainda que autonoma - de um projecto que ganha corpo num lugar de fronteira aberto na colisao de linguagens, num tempo e espaco precisos. Nele, o autor exibe e reivindica - questionando, por isso mesmo, os mecanismos ideologicos da maquina protocolar cinematografica - a origem do filme para o corpo, sensivel e vivo, daquele que o faz. Este artigo tem como objectivo avancar uma explicacao sobre a intencao do autor quando inventou e, depois, utilizou esse dispositivo verbal, tanto no contexto do seu trabalho como no contexto mais lato da animacao contemporânea.
Referência(s)