
Reference Values for the Teaching-Learning-Training Process of the Infant-Juvenile Mozambican Basketball
2020; Volume: 22; Issue: 1 Linguagem: Inglês
10.17921/2447-8938.2020v22n1p24-30
ISSN2166-5966
AutoresBernardo Pedro Matsimbe, César Milagres da Silva, Leonardo Nhantumbo, Siomara Aparecida da Silva,
Tópico(s)Children's Physical and Motor Development
ResumoAbstract The reference values are very useful to distinguish, in this case, the performance of coordination of technical skills and motor skills with ball, allowing an evaluation to be performed in order to help in the teaching-learning-training process. The aim of this study was to propose reference values of ball coordination of basketball-specific skills and motor skills for the teaching-learning-coaching process of the Mozambican children and youth athlete. A total of 165 young men and women aged 15 to 16 years old were evaluated, being 99 male (15.7±0.46) and 66 females (15.48±0.50). Of this universe, 30 athletes were an integral part of the national team under-16 teams that participated in the African Championship of Basketball (Afrobasket'2017) being 15 athletes by sex. For the motor skills evaluation (cardiopulmonary resistance), displacement velocity, abdominal strength and endurance, upper limb resistance, upper limb explosive force, static vertical propulsion, vertical propulsion with counter-movement, agility, flexibility; for coordination with ball pass, dribble, throw and defensive lateral slide tests were evaluated A significant (p˂0.05) effect of sex was evident in all tests except displacement velocity and throwing ability. Based on the results found, the reference values of motor skills and basketball-specific skills for the teaching-learning-coaching process of the Mozambican child-youth athlete were established according to gender and it was possible to find the sampled athletes within the proposed cut-off points. Keywords: Exercise. Physical Endurance. Athletes. Resumo Os valores de referencia sao de ampla utilidade por diferenciar, neste caso, o desempenho da coordenacao com bola das habilidades tecnicas e das capacidades motoras, permitindo que seja feita uma avaliacao de forma a auxiliar no processo de ensino-aprendizagem-treinamento. O objetivo deste estudo foi propor valores de referencia da coordenacao com bola das habilidades especificas do basquetebol e das capacidades motoras para o processo de ensino-aprendizagem-treinamento do atleta infanto-juvenil mocambicano. Foram avaliados 165 jovens de ambos os sexos com idade entre 15 e 16 anos, sendo 99 masculinos (15,7±0,46) e 66 femininos (15,48±0,50). Deste universo, 30 atletas eram parte integrante das selecoes nacionais de sub-16 que participaram do campeonato africano de basquetebol (Afrobasket´2017) sendo 15 atletas por sexo. Foram avaliadas as seguintes capacidades motoras (resistencia cardiorrespiratoria), velocidade de deslocamento, forca e resistencia abdominal, resistencia dos membros superiores, forca explosiva dos membros superiores, impulsao vertical estatico, impulsao vertical com contra movimento, agilidade, flexibilidade); e para a coordenacao com bola foram avaliadas as seguintes habilidades tecnicas (passe, drible, lancamento e deslize defensivo lateral). O sexo evidenciou um efeito significativo (p˂0,05) em todos os testes, exceto os testes de velocidade de deslocamento e habilidade de lancamento. A partir dos resultados encontrados, os valores de referencia das capacidades motoras e habilidades especificas do basquetebol para o processo de ensino-aprendizagem-treinamento do atleta infanto-juvenil mocambicano foram estabelecidos de acordo com o sexo e foi possivel situar os atletas amostrados dentro dos pontos de corte propostos. Palavras-chave: Exercicio. Resistencia Fisica. Atletas.
Referência(s)