Ideologias, atitudes e decisão de voto em eleitores de direita e de esquerda
2011; Ediciones Universidad de Salamanca; Volume: 1; Issue: 1 Linguagem: Inglês
ISSN
2660-700X
AutoresHelcimara de Souza Telles, Tiago Prata Lopes Storni,
Tópico(s)Politics and Society in Latin America
ResumoEnglishThis paper proposes to consider the contents existent in voter groups that were classified by their similar position in the continuum of the scale left-right. The hypothesis is that in the use of this scale there is little capacity to explain the aggregation of the voters, related to ideology. Over this view, the self-localization of the voter in this scale on positions of right, center or left, tends more to be an indicator of a logic division of politics in broad terms of situation and opposition, than a reflex of similar opinions before political themes and values, which would produce ideologically oriented behaviors. Analyzing qualitative researches and surveys realized in the city of Belo Horizonte (Minas Gerais’s capital, Brazil), was discovered that the self- positioning is one more indicator of governments’ evaluation and institutional trust than of ideological factors that express political conservatism or economic liberalism. Then, it is indicated that the surveys about the impact of the ideology over the decision of the vote make use of other indicators, that aggregate, when it’s possible, ideological variables, which are also clear and direct. portuguesO artigo se propoe a examinar os conteudos presentes em grupos de eleitores classificados por seu posicionamento semelhante no continuo da escala esquerda-direita. A hipotese e a de que o uso desta escala tem pouca capacidade para explicar a agregacao dos eleitores em termos de ideologia. Neste sentido, a auto-localizacao do eleitor nesta escala tende mais a ser indicador de uma logica da divisao da politica em termos gerais de situacao e oposicao, do que reflexo de opinioes semelhantes perante temas po- liticos e valores, que produziriam comportamentos ideologicamente orientados. Analisando pesquisas qualitativas e surveys realizados na cidade de Belo Horizonte (capital de Minas Gerais, Brasil), foi constatado que a variavel de auto-posicionamento e mais um indi- cador de avaliacao dos governantes e de confianca institucional do que de fatores ideologicos que expressem conservadorismo politico ou liberalismo economico. Assim, e indicado que os estudos sobre o impacto da ideologia na decisao do voto facam uso de outros indicadores, que agreguem, quando possivel, variaveis de cunho ideologico claro e direto.
Referência(s)