'Mulheres alvas de bom parecer': políticas de mestiçagem nas comunidades luso-afro-asiáticas do Oceano Índico e Arquipélago Malaio (1510-1750): Mixed-Race Policies in the Luso-Afro-Asian Communities of the Indian Ocean and Malay Archipelago (1510-1750)
2013; University of Minho; Volume: 10; Linguagem: Inglês
ISSN
2184-3902
Autores Tópico(s)Socioeconomic Development in Asia
ResumoThe communities of Portuguese origin scattered along the shores of the Indian Ocean and the Far East have common characteristics that are quite noticeable. However, the way in which the ethnic markers present in them tend to construct a hierarchy of values of mestizaje is not uniform in the different regions of the so-called state of India and the informal Luso-Afro-Asian network, and the status of mestizos varied greatly in Africa and in Asia. In the East African coast, the statutes of the Luso-Africans - the Mulungos or Muzungos, a term that also referred to the Europeans - are valued in the eyes of the African society and in relations with the Crown, being the holders of public office for the most part, sometimes also Indo-Portuguese, occupying Europeans at the top of the governing hierarchy. The increasing Africanization of the so-called Portuguese elite has led the Crown to adopt innovative blood bleaching measures, notably through the establishment of the well-known deadline system in the Zanbeze Valley and attempts to import Asian women. Differences in the status of mestizos are particularly pronounced in Goa, where the inequality between chastis and mestizos eventually blurred into a single group that claimed Luso-descent and white. From these examples, the discussion on the differentiated status of mestizos in Portuguese Asia is broadened considering their ethnic origin and their ability to integrate into different communities, drawing parallels with the situation of mestizos in Dutch-controlled Asian urban centers. Resumo As comunidades de origem portuguesa dispersas pelas margens do oceano Indico e pelo Extremo Oriente apresentam entre si caracteristicas comuns bastante notorias. No entanto, a forma como os marcadores etnicos nelas presentes tendem a construir uma hierarquia de valores da mesticagem nao e uniforme nas diferentes regioes do chamado Estado da India e da rede informal luso-afro-asiatica, tendo o estatuto dos mesticos variado enormemente em Africa e na Asia. Nos estrepostos da costa oriental africana, os estatutos dos luso-africanos - os mulungos ou muzungos, termo que tambem designava os europeus - surge valorizado aos olhos da sociedade africana e nas relacoes com a Coroa, sendo os detentores dos cargos publicos na sua maior parte merticos terra-tenentes, por vezes tambem indo-portugueses, ocupando os europeus o topo da hierarquia governativa. A crescente africanizacao da elite dita portuguesa levou a Coroa a adoptar medidas inovadoras de branqueamento de sangue, nomeadamente mediante a implantacao do conhecido sistema de prazos no Vale do Zanbeze e das tentativas de importacao de mulheres asiaticas. As diferencas no estatuto dos mesticos sao particularmente acentuadas em Goa, onde a desigualdade entre casticos e mesticos acabou por se esbater num unico grupo que se reinvindicava luso-descendente e branco. Partindo destes exemplos, alarga-se a discussao do estatuto diferenciado dos mesticos na Asia portuguesa considerando a sua origem etnica e a sua capacidade de insercao nas diferentes comunidades, estabelecendo paralelos com a situacao dos mesticos em centros urbanos asiaticos controlados por holandeses.
Referência(s)